Audi tillverkar elbilen Audi e-tron Sportback i Bryssel

Audi utökar modellprogrammet med två helt eldrivna bilar. Båda kommer att tillverkas i Audis produktionsanläggning i Bryssel. Redan nästa år kommer den första modellen, suven Audi e-tron att rulla av bandet. Året därefter, 2019, startar tillverkningen av Audi e-tron Sportback. Audi kommer även att tillverka bilarnas batterier vid anläggningen i Bryssel.

Utöver suven Audi e-tron kommer även den helt eldrivna coupe-versionen Audi e-tron Sportback att tillverkas vid Audis befintliga produktionsanläggning i Bryssel. Den senare visades som konceptstudie vid bilsalongen i Shanghai i april i år och har formen av en Gran Turismo med en effekt på 320 kW och räckvidd på ca 50 mil. Suven Audi e-tron visades i konceptversion redan på bilsalongen i Frankfurt 2015.

-      Beslutet att tillverka Audi e-tron Sportback visar att Audi tar eldriven mobilitet på allvar. Med ytterligare en elbil som tillverkas i Bryssel nyttjar vi vår produktionskapacitet optimalt, säger Prof. Dr. Hubert Waltl, produktions- och logistikdirektör för Audi AG.

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.