Audi tog sin tolfte seger i 24 Heures Le Mans

• Audi segrade för tolfte gången i 90-årsjubilerande Le Mans
  • Tom Kristensens tog hem  sin nionde seger med team Duval/Kristensen/McNish
  • Andra segern i rad med hybriddrivna R18 e-tron quattro

I midsommarhelgen avgjordes det mytomspunna 24h Le Mans för 90:e gången. Audi tog hem sin tolfte seger, för andra året i rad med hybriddrivna R18 e-tron quattro. Tom Kristensen triumferade för nionde gången och tog hem  segern i Audi R18 e-tron quattro ”2” tillsammans med Allan McNish och Loic Duval.

Som väntat var den tolfte segern en av de tuffaste. Efter en regeländring som gjordes i sent skede kunde de tre Audi R18 e-tron quattro-bilar i genomsnitt köra två varv mindre på en tankning än främste konkurrenten Toyota. Audiförarna fick kompensera för de extra depåstoppen genom snabbare varvtider på banan - och gjorde så i väderförhållanden som tidvis var mycket svåra. Regnskurarna återkom flera gånger under den dramatiska tävlingen. Det resulterade i flera olyckor och fältet körde i mer än fem timmar under gulflagg medan banan rensades och preparerades.

De tre hybriddrivna Audi R18 e-tron quattro-bilarna tog hem ytterligare en vinst: Segern i Michelin Green X Challenge, en tävling för de renaste, snabbaste och mest effektiva prototyperna, gick till Ingolstadt och Neckarsulm.

” Tack vare den innovativa andan hos våra ingenjörer, det totala engagemanget från hela teamet och skickligheten och de starka nerverna hos våra förare kunde vi ta hem den tolfte segern för vårt märke. På Audis vägnar vill jag framföra mina uppriktiga gratulationer till dem alla” sa Rupert Stadler, chef för AUDI AG, som var på plats för att se racet. “Det är ännu en stor framgång för Audi med vilket vårt hybridsystem segrade och ny teknik testades som våra kunder kommer att dra nytta av i framtiden . ”

“Vi visste, inte minst på grund av de nya reglerna, att det skulle bli väldigt svårt för oss i år,” kommenterade Dr. Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport sedan 1993. “Som väntat, var Toyota en väldigt stark konkurrent – men vår Audi R18 e-tron quattro var i en klass för sig. Stort tack till hela teamet som jobbat i månader för att nå denna framgång”.

Den tolfte Audisegern i Le Mans gick till Audi R18 e-tron quattro ”2” som kördes av Loïc Duval (Frankrike), Tom Kristensen (Danmark) och Allan McNish (Scotland) som även startade i pole position. Duval tog sin första seger i det franska långloppet och Allan McNish sin tredje. Tom Kristensen triumferande med seger för nionde gången.

Den vinnande Audi R18 e-tron quattro ”2” körde i 24 timmar utan minsta tekniska problem. Duval / Kristensen / McNish tog ledningen vid 21:43 på lördag kväll och behöll den fram till målgången på söndagen. De övriga två bilarna drabbades båda av oplanerade depåstopp, bl.a. en sammanstötning med punktering som följd som kostade Oliver Jarvis nästan två varv. I den spännande slutfasen lyckades nykomlingen Lucas di Grassi (Brasilien), Marc Gene (Spanien) och Oliver Jarvis (Storbritannien) gå om Toyota, och att därmed säkra en tredje pallplats.

På grund av generatorbyte tappade Marcel Fässler (Schweiz), André Lotterer (Tyskland) och Benoît Tréluyer (Frankrike) sin ledning. Med en imponerande återhämtning lyckades vinnarna från 2011 och 2012 avancera från 24: e till femte plats i sin R18 e-tron quattro ”1”.

90-årsdagen av 24h Le Mans överskuggades av en dödsolycka som inträffade i GT klassen strax efter starten. "Självklart, dämpar denna fruktansvärda händelse glädjen i Le Mans där vårt team och våra förare var under extrem spänning i 24 timmar och inte kunde göra några misstag," kommenterade chefen för Audi Motorsport Dr Wolfgang Ullrich. "Vi var alla helt chockade av nyheten om Allan Simonsen död. Under sin karriär tävlade han även i Audi R8 LMS. Våra tankar går främst till hans familj och vänner, men även till teamet hos Aston Martin. Det visar att man aldrig ska sluta göra allt som är möjligt för säkerheten inom motorsporten. Detta är den första dödsolyckan vi fått bevittna under de senaste 15 åren i Le Mans. Jag hoppas att det ska förbli den sista. "

Mer information om 24 h Le Mans finns på www.audi-motorsport.info.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företagen kommer även börjat tillverka bilar i Foshan i Kina 2013 och i Mexico 2016.. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny hållbar teknik. Automobili  Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.