Audi TT i uppgraderad version – dynamisk, lätt och effektiv.

Dynamisk formgivning, spännande prestanda och exemplarisk effektivitet – Audi TT Coupé och TT Roadster är nu mer attraktiva än någonsin. Uppgraderingen har skett med stor omsorg om detaljerna samtidigt som ny teknik har minskat förbrukningen. En ny effektiv fyrcylindrig motor erbjuds också – 2.0 TFSI med 211 hk som endast drar 6,6 liter per 100 kilometer.

Andra generationen av TT Coupé och TT Roadster har, precis som den första, gjort sig ett namn som designikon. Utmärkelser som ”World Car Design of the Year 2007” är bevis för detta. Fronten på Audi TT utmärks av den kraftfulla stötfångaren som ramar in de större luftintagen med tredimensionella, skarpt utdragna kanter. Dimljusen har kromringar och även gallret i single frame-grillen har fått en ny look i form av högglansigt svart och som tillval finns nu även xenon plus-strålkastare. Tolv vita LED-dioder som sitter i en rak linje i nedre kanten av strålkastarna fungerar då som varselljus. Bak har den platta svarta diffusorn blivit större och ger ytterligare accent. En spoiler som reser sig vid 120 km/h förbättrar marktrycket. Uppgraderingarna har gjort TT Coupé och TT Roadster två centimeter längre (418,7 cm) medan övriga mått är oförändrade. Fyra nya metallicfärger erbjuds – Scubablå, Oolonggrå, Vulkanröd och Dakotagrå. Daytonagrå, med pärleffekt finns också tillgänglig i S line-paketet. En viktig faktor för Audi TT:s effektivitet och kördynamik är karossen, som är en hybrid av Audi Space Frame-tekniken (ASF). Lätt aluminium används i bilens front och ända bak till B-stolpen, medan stålpaneler används i den bakre delen. Audi TT 1,8 TFSI väger endast 1 240 kg (tomvikt), gott och väl 100 kilo mindre än dess närmaste konkurrent. Själva karossen (Coupén)väger bara 206 kg, vilket fördelas på 140 kg aluminium (68 procent) och 66 kg stål (32 procent). ASF-karossen är inte bara extremt lätt, den är också mycket stark och lågvibrerande, en bra grund för sportiga och exakta köregenskaper, en tyst gång och hög passiv säkerhet. Det klassiska tygtaket på TT Roadster är ett perfekt komplement till Audis princip om lättviktskonstruktion. Det bidrar till låg tyngdpunkt, passar perfekt i designlinjen och tar liten plats när det är hopfällt. Interiören är sportigt formgiven med rikligt med utrymme. Sportstolarna (standard) är lågt monterade och ger ett mycket bra stöd i sidled. Ergonomin är logisk och passform och finishen är som alltid kompromisslöst exakt. Ryggstöden kan fällas ner i Coupén, vilket ökar bagageutrymmet från 292 till 700 liter. Roadstermodellen, som erbjuder 250 liter lastutrymme oavsett om suffletten är uppe eller nere, kan också fås med genomlastningslucka. Tre fyrcylindriga motorer med turboladdning och direkt bränsleinsprutning erbjuds. De två TFSI-bensinmotorerna och TDI-dieseln kombinerar sportiga prestanda med imponerande effektivitet – bränsleförbrukningen har minskats med upp till 14 procent. Alla tre motorer är utrustade med ett bromskraftsåtervinningssystem som återvinner energi under bromsning och vid frirullning. Ny motor i startuppställningen är 2.0 TFSI med 211 hk. Med manuell växellåda accelererar Coupén från noll till 100 km/h på 6,1 sekunder på sin väg mot toppfarten på 245 km/h. Som tillval erbjuder Audi också 2.0 TFSI med sexväxlad S tronic och permanent fyrhjulsdrift quattro. Audis ventillyftssystem AVS ger bättre effekt, vridmoment och effektivitet i nya 2.0 TFSI. Med manuell växellåda förbrukar TT 2.0 TFSI endast 6,6 liter bränsle per 100 km i den europeiska körcykeln. CO2-utsläppen är exemplariska 154 g/km. Bränsleförbrukningen har minskat med 1,1 liter/100 km jämfört med den föregående modellen. Motorutbudet för TT omfattar ytterligare två fyrcylindriga motorer. 1.8 TFSI med 160 hk finns med sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift. Blandad förbrukning är 6,4 liter bränsle per 100 km, vilket motsvarar endast 149 gram CO2/km. TT 2.0 TDI förblir den enda sportbilen i sitt segment med dieselmotor, och dess effektivitet är imponerande. TT Coupé förbrukar 5,3 liter bränsle per 100 km, vilket motsvarar endast 139 gram CO2/km. Med 170 hk och 350 Nm i vridmoment (tillgängligt mellan 1 750 och 2 500 r/min) går noll till 100 på 7,5 sekunder. TDI-motorn är utrustad med en sexväxlad manuell växellåda och quattro fyrhjulsdrift. quattro är standard på 2.0 TDI och tillval till 2.0 TFSI med S tronic. Den hydrauliska multiskivskopplingen, som är monterad på bakaxeln för bästa viktfördelning, är elektroniskt styrd. Som tillval finns det elektroniskt styrda stötdämparsystemet Audi magnetic ride, som understryker bilens karaktär. Utöver detta finns även ett sportläge (tillval). Med hjälp av denna kan föraren ändra karaktäristiken på gaspedalen (med manuell växellåda), mängden servohjälp till styrningen samt motorljudet. Audi TT är utrustad med 16-tums aluminiumhjul med däck i storleken 255/55. Färddator med effektivitetsprogram är standard i Audi TT. Den visar alla data som är relevanta för bränsleförbrukning i en centralt placerad display, samt ger föraren tips för effektivare körning. Växlingsindikatorn visar lämplig växel, medan en annan funktion ger information om vilka fordonssystem (exempelvis klimatanläggningen) som förbrukar energi och hur det påverkar bränsleförbrukningen. Försäljningen av de uppgraderade Audi TT-versionerna startar i början av maj.