Audi visar ny konceptbil i Detroit – Audi allroad shooting brake

• Praktisk crossover för en aktiv fritid
  • Kraftfull och effektiv hybrid med dubbla elmotorer och e-tron quattro
  • Prof. Dr. Ulrich Hackenberg: “En konkret inblick i en nära framtid.”

Sportig, kompakt och mångsidig. Audi allroad shooting brake gör debut vid bilmässan ”North American International Auto Show” (NAIAS) i Detroit. Det är en tvådörrars crossover och lämpar sig alltså inte bara för asfalterade vägar. Den höga funktionaliteten gör den idealisk för ett aktivt fritidsliv. Hybriddrivningen, som är lika kraftfull som den är effektiv, möjliggör en ny form av quattro-drivning: e-tron quattro.

“Konceptbilen kombinerar attraktiv design, banbrytande elektroniska applikationer och en högeffektiv e-tron quattro-teknik med en effekt på 408 hk och endast 1,9 l/100 km”, berättar Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, utvecklingschef för AUDI AG. “Med denna bil ger vi en mycket konkret inblick i en nära framtid.”

Med Audi allroad shooting brake vidareutvecklar Audi sitt formspråk. Det typiska allroadkonceptet har sammanförts med detaljer från kommande sportbilar och karossformen som kallas ”shooting brake”. Interiört visar Audi även på framtida lösningar för multimedia och intuitiva användargränssnitt.

Kraftfull exteriör design

Audi allroad shooting brake har en kraftfull exteriör. Den isblå konceptbilen har en hjulbas på 251 cm, mäter 420 cm i längd och är 185 cm hög. Fronten domineras av den sexkantiga single frame-grillen. De dubbla strålkastarna är en referens till det klassiska formspråket från de tidiga quattrobilarna. Men liksom i konceptbilen Sport quattro, som visades i Frankfurt, döljer de avancerad teknik. Matris-LED strålkastarna är indelade i 4 sektioner med individuellt styrda lysdioder som ger bättre sikt utan att blända mötande trafikanter.

Överhängen är korta och typiskt för shooting-brake-designen är taklinjen som välver sig lågt över karossen och integreras i de markerade C-stolparna. Ett laddningsuttag sitter placerat i den vänstra stolpen och tankluckan i den högra. Karossen består av en materialmix av aluminium och ett kolfiberarmerat kompositmaterial (CFRP). De mörkgrå skyddslisterna är en typisk allroad-detalj som tillsammans med de väl tilltagna skärmkanterna understryker de bilens offroad-karaktär.

Nytt intuitivt användargränssnitt

Mångsidigheten och funktionaliteten hos Audi allroad shooting brake är idealisk för sportiga och aktiva människor. Det finns gott om plats för fyra personer. Easy-entry-systemet gör det lättare att ta sig i och ur baksätet. Fäller man ner baksätet, skapas ett lastutrymme med plant lastgolv för skrymmande bagage.

Kupén följer företagets filosofi när det gäller lättviktskonstruktion, sportig elegans och lättanvända reglage. Ovanifrån påminner instrumentpanelen om vingen på ett flygplan och de runda luftinsläppen för tankarna till en jetmotor. I mitten av luftinsläppen har reglagen till klimatanläggningen integrerats.

Mittkonsolen följder med sätesjusteringen för att avståndet mellan förare och reglage alltid ska vara optimalt. Den elektroniska växelspaken för e-S tronic (shift-by-wire) och vidareutvecklade MMI-enheten ligger därför alltid inom bekvämt räckhåll och anpassat efter förarens längd och önskemål. Med hjälp av multitouch-rörelser på MMI-ratten går det snabbt att skrolla och zooma i listor och på kartor. Funktionerna styrs intuitivt som i en smartphone och med fritextsökning.

Den digitala instrumenttavlan är placerad direkt i siktlinjen. Den 12,3 tum stora TFT-displayen visar all viktig information och bjuder på 3D-grafik av högsta kvalitet med flera olika visningsalternativ. I den klassiska vyn ligger kraftmätaren för laddhybridsystemet och hastighetsmätaren i förgrunden. Infotainment-vyn domineras av den stora navigationskartan medan varvräknaren spelar en central roll i sport-vyn. En annan finess i konceptbilen är Audi phone box som länkar förarens mobiltelefon till bilens elsystem och kan ladda den på induktiv väg när så behövs.

Laddhybrid med tre motorer

Laddhybriden levererar en imponerande systemeffekt på 408 hk och ett systemvridmoment på 650 Nm. Konceptbilen, som väger ca 1.600 kg utan förare, accelererar från 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Bränsleförbrukningen ligger på låga 1,9 liter/100 km (45 g CO2/km) enligt gällande ECE-standard. Den totala räckvidden är upp till 820 km.

Bensinmotorn utvecklar en effekt på 292 hk och levererar ett vridmoment på 380 Nm. Med sin stora turboladdare är den tvärställda, fyrcylindriga tvålitersmotorn ett avancerat kraftpaket. Vid dellast, kompletteras direktinsprutningen med indirekt insprutning för ännu lägre förbrukning. Grenröret sitter integrerat i topplocket vilket lägger grunden för en högeffektiv temperaturstyrning. 2.0 TFSI-motorn arbetar tillsammans med en diskformad elmotor via en koppling. Elmotorn levererar en effekt på 40 kW och ett vridmoment på 270 Nm och sitter inbyggd i den 6-tegade e-S tronic-växellådan. Den är försedd med dubbla kopplingar, vilket ger blixtsnabba växlingar och för över motordrivkraften på framaxeln.

Ytterligare en fristående elmotor sitter monterad på bakaxeln. Den tar över drivningen i lägre och medelhöga hastigheter och har en maxeffekt på 85 kW och maximalt vridmoment på 270 Nm. Den kan även arbeta parallellt med motorerna på framaxeln om reglersystemet anser att det skulle vara lämpligt med fyrhjulsdrift. I sådana situationer, som t.ex. på hala vägar eller i lättare terräng, blir Audi allroad shooting brake till en e-tron quattro.

Precis framför bakaxeln sitter ett litiumjonbatteri som består av 8 moduler. Det bidrar till en balanserad viktfördelning och påverkar knappt bagageutrymmet. Det vätskekylda batteriet har en kapacitet på 8,8 kWh vilket ger en räckvidd på över 50 km i eldriftsläge. För laddning används en Audi-Wallbox. Den kan hantera olika spänningar och olika typer av elkontakter och reglerar energiöverföringen på ett både bekvämt och intelligent sätt.

Det finns 3 körlägen: Ett eldriftsläge som prioriterar eldrift. Då är den främre drivenheten inaktiv, medan den vridmomentstarka elmotorn på bakaxeln snabbt kan accelerera bilen till en topphastighet på 130 km/h. I hybridläget samverkar drivkällorna efter behov. I många situationer fungerar den främre elmotorn som en generator och laddar batteriet vilket gör att bilens effektiva räckvidd på eldrift förlängs. I Sport-läget, som föraren kan välja via Audi drive select, står bilens totala systemeffekt till förfogande. När föraren begär ett högt effektuttag, samarbetar elmotorn på bakaxeln med bensinmotorn i ett s.k. boost-läge där båda drivenheterna svarar för drivkraften.

Beroende körsituation, kan alla drivenheterna kopplas ur när man släpper upp gaspedalen, alternativ kan bromsenergin återvinnas. I det första fallet glider bilen fram utsläppsfritt eftersom bensinmotorn stängs av. I det senare fallet matas bromsenergi in i högspänningsbatteriet. Föraren kan använda funktionerna ”Hold” och ”Charge” i MMI-gränssnittet för att påverka batteriets laddning, t.ex. öka lagringen av elenergi som kan användas de sista kilometrarna fram till resmålet.

Chassi

I chassit samarbetar den elektromekaniska styrningen med en framvagns-upphängning av MacPherson-typ och en fyrlänkad bakaxel. Audi drive select ger föraren flera lägen att välja mellan för önskad körupplevelse. Tack vare den höga markfrigången, kompakta hjulbasen, det korta överhänget och den elektriska quattro-drivningen är denna sportiga crossover även kompetent för offroadkörning. De 19 tum stora fälgarna har däck av dimensionen 255/40.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 570  000 nya bilar  2013. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.