Audis rekordsvit fortsätter

Med försäljningsrekord i över 50 länder blev 2011 Audis bästa år någonsin. Mer än 1,3 miljoner nya Audi levererades till kunder världen över och i Europa befäste Audi sin position som ledande premiummärke. Även i Sverige blev 2011 ett nytt rekordår där fjolårets siffror överträffades med närmare 17 procent. 18 835 registreringar betydde 6,2 procents marknadsandel och förutom att förstärka positionen som det främsta premiummärket i Sverige är Audi nu även landets tredje största bilmärke.

Audi ökade sin försäljning under 2011 med hela 19,2 procent jämfört med föregående år vilket betydde att det tidigare rekordet överträffades med mer än 210 200 bilar. Totalt levererades 1 302 650 nya Audi till kunder över hela världen. Kina blev för första gången den enskilt största marknaden för Audi med 313 036 sålda bilar. Även i Europa gick Audi starkt framåt och ökade försäljningen med 12,1 procent till 726 300 nya Audi. Därmed befäste märket ytterligare sin position som det ledande premiummärket på den europeiska marknaden. Även USA bidrog till rekordsiffrorna med en försäljningsökning på 15,7 procent till 117 561 bilar. Totalt satte Audi nya försäljningsrekord på mer än 50 marknader.

En av dessa var den svenska där 2011 blev det bästa någonsin för Audi i Sverige. Det tidigare rekordresultatet på 16 162 bilar överträffades med nästan 17 procent, vilket är tre gånger mer än totalmarknadens ökning som var 5,3 procent. Totalt registrerades 18 835 nya Audi på den svenska marknaden.

– Det är tydligt att svenskarna uppskattar den kvalitet som Audi står för som varumärke. Under 2011 har vi ytterligare befäst vårt ledarskap i premiumsegmentet. Från tjänstebilsägare till unga svenskar i urbana miljöer till flerbarnsfamiljer, vi har en premiumbil som passar alla, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige.

Bakom rekordsiffrorna för Audi Sverige ligger ett intensivt år med hög orderingång, stor efterfrågan från marknaden och ett starkt återförsäljarnät. Trots det turbulenta läget i Europa med en vikande konjunktur ser Audi Sverige positivt på året som kommer.

– Ingen står opåverkad av en bred konjunkturnedgång, men utsikterna för ytterligare framgångar ser fortsatt goda ut. Vi tillverkar fantastiska bilar och vårt redan i dag breda modellprogram kompletteras ytterligare under nästa år då vi bland annat lanserar nya A1 Sportback, nya Audi A3 och även uppdaterade modeller av A4 och A5, säger Jens Wetterfors.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.