Audis styrkebesked inför DTM-avslutningen

Audi sken i regnet på italienska Adria där den näst sista deltävlingen i DTM avgjordes i helgen. Timo Scheider körde hem segern från 15:e plats – något som bara den forne formel 1-mästaren Mika Häkkinen gjort tidigare.
Svenske Mattias Ekström gjorde också han en fantomuppkörning och slutade på åttondeplats.

Audi spänner musklerna inför slutspurten av DTM-säsongen och efter helgens tävling i Italien fanns flera anledningar att fira. Förutom segern av Timo Scheider efter en makalös uppkörning slutade ytterligare fyra Audiförare på poängplats. Glädjande var också att Alexandre Prémat ,som voltade med sin Audi A4 DTM, klarade sig utan skador.
- Först och främst var det väldigt skönt att Prémat klarade sig oskadd. Vi får vara väldigt stolta över säkerheten i våra bilar och det är något som vi alltid har satt som absolut högsta prioritet, säger Audis motorsportchef Dr. Wolfgang Ulrich.

Mattias Ekström hade ett bra utgångsläge för att ta ytterligare en topplacering i mästerskapet. Han startade som trea och det var också från den position han gick in för sitt första depåstopp. Men växellådsproblem tvingade honom till ett närmare 30 sekunder långt stopp vilket gjorde att han rasade ner i botten av startfältet. Därifrån fick han sedan påbörja en aggressiv och framgångsrik uppkörning. Audis svenske stjärna klättrade upp till en åttondeplats och ligger nu femma totalt utan möjlighet att avancera.

Timo Scheider vann före Gary Paffett och Bruno Spengler, båda Mercedes. Den sistnämnde gick därmed upp i mästerskapsledning före Paul Di Resta inför avslutningen i Shanghai den 28 november.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Är du journalist och önskar mer information, kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. 08-5538635 eller 070-7666535.