Audis Sverigechef blir ansvarig för SKODA i Asien

Audi Sveriges chef, Marco Schubert, har efter tre år i Sverige utsetts till Head of Sales Asia & Overseas för SKODA med tillträde den 1 juni. Jörgen Wedefelt, Audis nuvarande försäljningschef, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Efter tre framgångsrika år på den svenska marknaden kommer Marco Schubert, chef för Audi Sverige, den 1 juni tillträda en ny tjänst hos koncernsystermärket SKODA. I den nya rollen kommer Marco Schubert ansvara för att utveckla Skoda-försäljningen i bl.a. Kina, Indien, Mellanöstern och Australien.

- Det är med ett visst vemod som jag kommer att lämna Sverige. Det är ett fantastiskt land där jag och min familj trivts väldigt bra. Den svenska bilmarknaden är utmanande men Audi har ett starkt varumärke och stort förtroende hos de svenska Audi-kunderna. Mitt fokus har varit att utveckla kundupplevelsen tillsammans med våra återförsäljare och vi ser redan i våra mätningar att det har givit resultat, säger Marco Schubert.

Under Marco Schuberts ledning nådde Audi all-time-high under 2016 med 22.662 sålda bilar och var därmed det tredje mest sålda märket på den svenska marknaden.

- Jag önskar Marco all framgång i sin nya roll och tackar samtidigt för hans starka engagemang som bidragit till att utvecklat Audi-affären på den svenska marknaden, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Nuvarande försäljningschef Jörgen Wedefelt, går tills vidare in som tillförordnad Sverigechef.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.