Banrekord för Audi R8 e-tron på Nürburgring

Audi R8 e-tron satte nyligen världsrekord för serietillverkade elbilar på Nürburgrings Nordschleife. Det var den tyske racerföraren Markus Winkelhock som körde den eldrivna högprestandasportbilen runt banans 20,8 kilometrar på 8 minuter och 9,099 sekunder vilket innebar ännu en milstolpe för Audi och märkets arbete för framtida e-mobilitet. Audi R8 e-tron lanseras i slutet av 2012.

- R8 e-tron har på ett helt suveränt sätt bevisat sin potential, och detta på världens mest krävande racerbana. Det här världsrekordet visar att vi är på rätt väg. För oss har elbilar aldrig handlat om att behöva göra avkall på något, utan snarare om känsla, sportighet och körglädje, säger Michael Dick, styrelseledamot i AUDI AG och ansvarig för teknisk utveckling.

Det nya varvrekordet kan jämföras med det som en serietillverkad bil med konventionell förbränningsmotor uppnått – tiden 7:11.57 min sattes med en Gumpert Apollo Sport med en bensindriven V8 från Audi på 700 hk.

Drivsystemet i den Audi R8 e-tron som Markus Winkelhock satte rekordet med motsvarar in i minsta detalj det som sitter i den serietillverkade modell som släpps på marknaden i slutet av året. Bilens båda elmotorer levererar en uteffekt på 380 hk och har ett vridmoment på 820 Nm. Accelerationen från 0-100 km/h tar endast 4,6 sekunder och topphastigheten, som normalt är begränsad till 200 km/h, var vid rekordet 250 km/h.

Det laddningsbara batteriet i R8 e-tron har en kapacitet på 49 kWh vilket räcker för en körsträcka på ca 215 km. T-formen gör att det kan placeras i mittunneln och i utrymmet mellan passagerarutrymmet och bakaxeln. Det laddas med hjälp av energiåtervinnig då bilen rullar fritt eller bromsar. Den ultralätta karossen på Audi R8 e-tron består till största delen av aluminium och av kolfiberarmerad plast vilket gör att bilen endast väger 1 780 kg, inklusive batteriet.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.