Bästa första kvartalet någonsin för Audi

Audi AG avslutade årets första kvartal på bästa möjliga sätt. Ett starkt marsresultat med ca 125 700 sålda bilar gjorde att försäljningen de första tre månaderna uppgick till ca 312 600 bilar – en ökning med hela 18,4 procent jämfört med samma period i fjol. Även i Sverige gjorde Audi ett mycket starkt första kvartal och den ackumulerade marknadsandelen per sista mars blev 6,1 procent.

Audi ökade sin försäljning under första kvartalet i båda Europa, USA och Asien. Störst var tillväxten i Kina där ökningen jämfört med samma period i fjol blev hela 24,6 procent. Nya Audi A1 bidrog till första kvartalets framgångar med närmare 31 000 sålda bilar av modellen som primärt finns tillgänglig på den europeiska marknaden.

Även på den svenska marknaden gjorde Audi ett starkt resultat med all-time-high vad gäller leveranser under mars månad. Den ackumulerade marknadsandelen för första kvartalet blev 6,1 procent (5,9 procent, 2010) och prognosen för de kommande månaderna ser mycket god ut då orderingången varit stark under perioden.

– Vi ser även en stor potential i den nya generationen Audi A6 som nu lanseras då den passar den svenska företagsmarknaden perfekt, i synnerhet när den kommer som Avant till hösten, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.