Dr Stefan Knirsch ny utvecklingschef AUDI AG

Matthias Müller, VD i Volkswagen-koncernen, har valts till ny styrelseordförande i AUDI AG. Samtidigt lämnar Dr. Ulrich Hackenberg uppdraget som utvecklingschef och ersätts därmed av Dr. Stefan Knirsch som ansvarig för teknisk utveckling. –  Med hela ledningsgruppens förtroende vill jag tacka honom för hans många år av engagemang och passion, säger Ruper Stadler, vd för AUDI AG.

Efter 30 år inom Volkswagen-koncernen har Dr. Ulrich Hackenberg och AUDI AG:s styrelse gemensamt kommit överens om att han lämnar tjänsten som utvecklingschef.

-       Dagens modulära plattformsystem är direkt ihopkopplat med Ulrich Hackenberg. Den idén hade han redan i början av 90-talet hos Audi. Och det är något som hela koncernen i dag drar nytta av, säger Audis nya styrelseordförande Matthias Müller.

Dr Ulrich Hackenberg började på Audi redan 1985 och tog fyra år senare över rollen som chef över konceptutveckling. Därefter har han lett flera utvecklingsprojekt som innefattat stora delar av Audis modellprogram, konceptbilar och tekniker.

-         Under de 30 år som Ulrich Hackenberg varit aktiv inom Volkswagen-koncernen har han varit involverad i flera avgörande strategier och modellbeslut. Både det modulära systemet och de modulära plattformerna som följde har hjälpt oss att bygga bilar mycket effektivt med hög kvalitet. Samtidigt har ett stort antal bilmodeller från Audi, Volkswagen och Bentley påverkats betydande av hans kompetens och expertis, säger Rupert Stadler, VD på AUDI AG, och tackar Ulrich Hackenberg för hans kunskap, tid och passion.

Ny utvecklingschef inom AUDI AG blir i stället Dr. Stefan Knirsch som började på Audis motorutveckling som ung ingenjör redan 1990. Sex år senare blev han projektledare inom motorutvecklingen hos Porsche AG och från 2001 chef inom samma avdelning. I maj 2013 återvände Dr Stefan Knirsch till Audi, då som chef för drivlinor. Dr. Stefan Knirsch tillträder den 1 januari 2016.

-         Stefan Knirsch har gedigen kunskap om koncernen och den tekniska utvecklingen hos Audi. Vi känner honom som en kreativ och handlingskraftig visionär. Med honom kommer vi göra en ny stark start i denna utmanande situation, förklarar Audi-chefen Rupert Stadler.

Som Volkswagen-koncernens VD kliver också Matthias Müller in på posten som styrelseordförande inom Audi AG. Berthold Huber fortsätter som vice ordförande. Matthias Müller inledde sin karriär som praktikant på Audi AG och har sedan 1978 haft flera ledande positioner hos koncernens olika företag. Sedan 25 september är Matthias Müller även koncernchef för Volkswagen.

Nya i styrelsen är också aktieägarrepresentanterna Julia Kuhn Piëch och Josef Ahorner.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.