Dubbelseger för Audi i Nürburgrings legendariska 24-timmarslopp

• Audi tog både första- och andraplatsen i Nürburgrings 24-timmarslopp.
  • Vinnarbilen är en Audi R8 LMS ultra, en tävlingsbil som är baserad på produktionsbilen Audi R8.
  • Segern togs av Audi Sport Team Phoenix med förarna Marc Basseng, Christopher Haase, Frank Stippler och Markus Winkelhock.
  • Efter Audis tidigare historiska segrar i Le Mans och Spa, befäster märket med segern i Nürburgring sin dominerande ställning inom långloppsracing.

Efter en tävling som karaktäriserades av extremt högt racetempo, många olyckor och växlande väderlek, kunde Audi på söndagseftermiddagen till slut rulla in både som segrare och som tvåa i den fyrtionde upplagan av Nürburgrings 24-timmarslopp. Den segrande bilen kom från Audi Sport Team Phoenix med förarna Marc Basseng, Christopher Haase, Frank Stippler och Markus Winkelhock.

Segern på Nürburgring representerar en tydlig milstolpe för Audi Motorsports fokuserade satsning på långlopp: Det senaste året har ett Auditeam hamnat överst på prispallen i samtliga av de tre mest prestigefyllda europeiska långloppen Le Mans, Spa och nu Nürburgring.

Årets tävling på Nürburgring var en extra brutal test för bilar, förare och team eftersom racetempot var exceptionellt högt, samtidigt som många team kämpade med tekniska problem och skador till följd av olyckor. Trots att Audi R8 LMS ultra-bilarna klarade sig utan betydande tekniska fel, uppstod reparationsbehov till följd av sammanstötningar med andra tävlingsdeltagare. Exempelvis skadades så sent som under den 15:e racetimmen den ledande bilen, en Audi R8 LMS ultra körd av Christopher Mies, vid en krock med en annan bil. Eftersom reparationerna tog 53 minuter förlorade bilen chansen till totalseger, men tog sig i mål på en hedrande femteplats. Även andra Audiekipage råkade ut för olyckor, främst under omkörningar av långsammare trafik.

– Vi är mycket glada över att ha åstadkommit denna länge eftertraktade seger, säger Dieter Gass, racingchef på Audi Motorsport.

– De senaste tre åren har Audi R8 LMS varit den bästa bilen under 24-timmars. Till följd av andra omständigheter har vi missat segern tidigare, men nu kunde vi till slut knyta ihop säcken och sluta som etta i hård konkurrens med bilar från sju andra märken. Det som gör segern extra värdefull var att vi inte fick någonting gratis under hela loppet, det var istället förarnas, teamens och bilens konsistent felfria uppträdande som till slut gav oss segern, fortsätter han.

Bland Audiförarna detta år fanns även svenske Edward Sandström som var en av förarna i Speedhunters Team WRT’s Audi R8 LMS ultra som efter en kollision under natten till slut körde i mål på en 32:a plats.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.