Dubbla pallplatser för Edward Sandström på Nürburgring

Det blev en succéhelg för Edward Sandström och MS Racing med Audi R8 LMS ultra på Nürburgring. Dubbla pallplatser på blöt bana och i hård konkurrens i ADAC GT Masters.

– Otroligt skönt att vi äntligen är uppe på pallen, säger en glad Sandström.

Fredagens kval blev historiskt tajt, med hela topp tio inom en halv sekund. Sandström missade första startled med 0,7 tiondelar och kvalade sexa, medan förarkollegan Daniel Dobitsch kvalade elva.

I lördagens race startade Dobitsch från elfte ruta och körde upp sig till nionde plats innan depåstoppet med förarbyte. Edward Sandström kämpade sig därefter upp till en andraplats i sin stint och kunde slutligen ta hem segern efter ett domslut mot ekipaget som kom först över mållinjen.

– Det var ett kul race, halvsvåra förhållanden, men vi hade perfekt balans i vår Audi R8 LMS ultra så det var ren glädje, säger Sandström.

Race två under söndagen startade under blöta förhållanden. Sandström körde första stinten och startade från sjätte ruta. Omstart för oordning i ledet, därefter en krasch mellan en Audi R8 och en BMW Z4, och safety car i drygt tio minuter under bärgningsarbetet.

- Jag körde faktiskt lite försiktigt i starten eftersom jag förstod att det skulle bli lite kalabalik med så många jämnsnabba bilar och heta förare som slåss om tätplaceringarna, säger Sandström.

Strategin visade sig vara vinnande, då MS Racing prickade in förarbytet vid en andra lång safety car-period kunde Daniel Dobitsch gå ut på en tredje plats när alla gjort sina depåstopp och sedan passera en konkurrerande Audi R8 LMS ultra upp på andra plats. Segern togs av MS Racings andra bil med Florian Stoll och Marc Basseng.

- Otroligt skönt att vårt hårda arbete lönar sig, nu är det bara att kriga vidare och sikta högre upp på pallen, säger Edward Sandström.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.