• Audi/

Dubbla segrar för Audi på Norisring men tung helg för Mattias Ekström.

Mattias Ekström hittade för första gången denna säsong bra fart i sin Audi RS 5 DTM under kvalen. Men i de båda racen på Norisring gick det sämre – inga mästerskapspoäng till svensken. Audi kunde dock fira med vinst i både lördagens och söndagens DTM-race.

Lausitz stadsbana Norisring i staden Nürnberg räknas som något av Audis hemmabana. Segrarna på banan har dock lyst med sin frånvaro för Audi inför årets racehelg. 2002 var senaste gången en Audi-förare stod högst upp på pallen. Mattias Ekström var inför helgen bäst placerade Audi med 46 poäng i mästerskapstabellen. Helgen började också bra med svensken i andra startruta i lördagens race, det bästa kvalresultatet för Ekström hittills under säsongen.

I racet låg Ekström sedan i topp tre tillsammans med de båda Mercedesförarna Robert Wickens och Christian Vietoris. På 20:e varvet gjorde svensken en omkörningsmanöver för att ta sig förbi andraplacerade Robert Wickens in i första kurvan, en 180 graderssväng som är banans vanligaste omkörningsställe. Tyvärr ledde detta till att Ekström gled in i ledaren Christian Vietoris som tappade ett flertal placeringar.

- Jag känner mig oerhört ledsen för Christians skull, han var totalt oskyldig i fajten som pågick mellan mig och Wickens, säger Mattias Ekström.

Svensken fick så stora skador på sin bil att han var tvungen att bryta loppet. I stället kunde Audikollegan Edoardo Mortara ta hem Audis första seger på Norisring sedan 2002. Till söndagens kval stod Mattias Ekström återigen för en bra insats. Svensken startade från fjärde ruta. Racet för Ekström tog dock slut redan på första varvet. I första kurvan körde Ekström in i en konkurrent som låste upp sina bromsar, och loppet tog slut redan där och då. Istället kunde Audis yngste fabriksförare, den 24-årige schweizaren Nico Müller, ta hem sin första DTM-seger.

- Jag är väldigt nöjd med farten i kvalificeringen men att åka hem från Norisring utan poäng är en stor besvikelse. Det är bara att bocka av helgen och se framåt. Zandvoort är ett race som jag alltid gillat. Vi får komma väl förberedda och försöka slå tillbaka, säger Mattias Ekström.

Nästa racehelg i DTM-mästerskapet körs på Zandvoort 16-17 juli.

Mästerskapsställning DTM

1. Marco Wittmann, BMW, 75 poäng
2. Edoardo Mortara, Audi, 73 poäng
3. Paul di Resta, Mercedes, 70 poäng
4. Jamie Green, Audi, 63 poäng
5. Maxime Martin, BMW, 62 poäng
6. Robert Wickens, Mercedes, 58 poäng
7. Nico Müller, Audi, 52 poäng
8. Tom Blomqvist, BMW, 52 poäng
9. Mattias Ekström, Audi, 46 poäng
10. Lucas Auer, Mercedes, 41 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.