Edward Sandström och nya Audi R8 LMS vann Nürburgring 24-timmars

24 timmar. 156 varv på världens hårdaste racerbana. 19 depåstopp. Inga problem, näst snabbaste varvtid och totalseger för Audi och Edward Sandström i W Racing Teams Audi R8 LMS #28.

–  Fantastiskt att nya Audi R8 LMS kan vinna världens hårdaste långlopp på första försöket, säger Sandström.

Det blev en historisk seger för Edward Sandström och nya Audi R8 LMS på Nürburgring. Att kalla Nürburgring 24-timmars för odramatiskt är att ljuga, men att genomföra ett så felfritt lopp som WRT gjorde med bil nummer 28 är unikt. Det enda dramatiska som hände var att Nico Müller snurrade på banan tidigt i morse, dock utan kontakt med vare sig konkurrenter eller skyddsmurar, och kunde fortsätta.

Det var regn under tidiga natten och många som gjorde misstag. Edward Sandström körde en dubbelstint mellan halv tre och fem på morgonen.

Det var mycket olja på banan så jag kanske blev försiktig i överkant. Men jag bestämde mig för att vi skulle se gryningen med hel och fungerande bil.

Årets upplaga av Nürburgring 24-timmars hade 151 startande bilar i 21 olika klasser, där SP9 GT3 är den snabbaste. Där ställde Audi Sport upp med fyra nya Audi R8 LMS, två i WRT:s färger och två i Phoenix färger. Edward Sandström, Nico Müller, Christopher Mies och Laurens Vanthoor tog hem segern och WRT #29 tog sjunde plats.

Förarna i nya Audi R8 LMS har inte bara segrat, de har även satt näst snabbaste varvet med 8,19.684, med en snitthastighet av 182,82 km/h. Det sattes på varv 138 under söndagseftermiddagen.

Jag är otroligt stolt och imponerad av både WRT och mina förarkollegor, men också av Audi. Att vinna Nürburgring 24-timmars på första försöket med en helt ny bil är fantastiskt bra, säger Sandström.

Sandström och hans förarkollegor hade en hård fajt med teamet Marc VDS BMW Z4 nr 25 ända in mot målflaggan, men kunde tack vare felfria depåstopp och konsistent snabbare varvtider utöka sin ledning gentemot BMW:n, och slutligen vinna med 40 sekunder till godo.

WRT:s Audi R8 LMS ledde tävlingen under 69 av de totalt 156 varven på Nürburgrings nordslinga.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.