Effektiv rakt igenom: Audi A8 hybrid

• Effekt: 245 hk. Bränsleförbrukning: under 6,4 liter/100 km.
  • 4-cylindrig bensinmotor, stark elmotor, litiumjonbatteri

Motorstyrka som en 6-cylindrig, bränsleförbrukning som en 4-cylindrig: Under 2012 startar produktionen av A8 hybrid. Bensinmotorn – en 2.0 TFSI – levererar tillsammans med en elmotor en uteffekt på 245 hk och ett vridmoment på 480 Nm. Snittförbrukningen ligger under 6,4 liter per 100 km. På ren eldrift har A8 hybrid en topphastighet på 100 km/h och kan vid en hastighet på 60 km/h köra ca 3 km utsläppsfritt. Audi A8 hybrid visas nu på bilsalongen i Frankfurt.

Audi A8 hybrid är byggd som en högeffektiv parallellhybrid. 2.0 TFSI-motorn, som modifierats på vissa områden, har en uteffekt på 211 hk och ett vridmoment på 350 Nm i varvtalsområdet från 1 500 till 4 200 v/min. Förbränningsmotorn arbetar tillsammans med en skivformad elmotor som utvecklar 40 kW (54 hk) och levererar ett vridmoment på 210 Nm.

Den synkrona permanentmagnetmotorn har placerats där momentomvandlaren vanligtvis sitter, framför den modifierade 8-växlade tiptronic-växellådan. En flerlamellskoppling i oljebad svarar för in- och urkopplingen av elmotorn och TFSI-motorn. Kopplingen är extremt precis och mjuk i alla situationer. Den mycket bekväma och snabbväxlande hybridväxellådan leder motorkraften till framhjulen och bidrar med sitt långa utväxlingsförhållande till hybridmodellens höga effektivitet.

Systemets korttidseffekt på 245 hk och vridmoment på 480 Nm garanterar goda prestanda. Det tar bara 7,7 sekunder för Audi A8 hybrid att ta sig upp i 100 km/h från stillastående, och topphastigheten ligger på 235 km/h. Bränsleförbrukningen enligt EU-cykeln ligger på under 6,4 liter per 100 km och CO2-utsläppen är mindre än 148 gram per km (alla värden är preliminära).

Audi A8 hybrid kan komma upp i100 km/hhelt på eldrift och har en räckvidd på upp till3 kilometervid en konstant hastighet på60 km/h. Det här ger föraren tre lägen att välja på: Den elbilstypiska mappningen prioriterar eldrift, medan D-läget effektivt styr både bensinmotorn och elmotorn. S-läget är liksom tiptronic-kulissen anpassad för sportig körning. A8 hybrid har fem driftslägen: enbart med TFSI-motorn, enbart på eldrift, eller så hybriddrivning – med energiåtervinning och boosting som ytterligare alternativ. Föraren kan läsa av alla driftslägena i detalj på två displayer.

Litiumjonbatteriet, som väger 36,7 kg, sitter placerat i ett kollisionssäkert utrymme i bagageutrymmet. Batteriet har en nominell energi på 1.3 kWh och levererar en effekt på upp till 40 kW. Beroende på behovet används två olika metoder för att luftkyla batteriet: dels med kupéluft med hjälp av en fläkt, dels via en separat kylkrets kopplad till den automatiska luftkonditioneringen. På så sätt hålls batteriet inom det temperaturintervall som krävs för att dess potential ska kunna utnyttjas till fullo. Elmotorn och den kompakta kraftelektroniken, som fungerar som en styrning mellan elmotorn och batteriet, är vattenkylda.

Rent utseendemässigt är det diskreta detaljer som visar att det här handlar om en Audi A8 hybrid. De 10 ekrarna på aluminiumfälgarna – som standard 18 tumstora, som tillval även som 19-tums – påminner starkt om turbinblad. Karossen, som kan fås lackad i den exklusiva färgen Arctic Silver, pryds av ”hybrid”-märken. Metalliclack, automatisk luftkonditionering med tre zoner, LED-strålkastare och BOSE sound system är standard.

Tack vare Audis expertis inom lättviktskonstruktioner, kommer Audi A8 hybrid att vara en av de lättaste sedanerna i sin klass. Audi Space Frame-karossen (ASF) är tillverkad helt i aluminium, och B-stolparna i värmeformat, höghållfast stål. Med sin vikt på endast231 kgär karossen ca 40 procent lättare än en jämförbar konstruktion av stål.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.