Ekström återvänder till favoritbanan

När DTM-säsongen fortsätter i helgen är det på Mattias Ekströms favoritbana. Med fyra segrar på holländska Zandvoort är svensken den mest framgångsrike föraren i startfältet. – Jag har alltid kört bra på Zandvoort, säger Mattias Ekström som ligger tvåa i mästerskapet.

Inbäddad i sanddynerna vid den holländska kusten ligger Zandvoort. En speciell bana i DTM-cirkusen som invigdes redan 1948. Blåser det kraftigt kan den omkringliggande sanden göra den 4307 meter långa banan hal även i högsommarvärme. Lägg därtill att banlayouten är kuperad och har en hel del blinda svängar. Resultatet blir en av de allra populäraste banorna för DTM-förarna. Och allra varmast om hjärtat ligger den för dubble DTM-mästaren Mattias Ekström. 2002 vann svensken sin första DTM-tävling på Zandvoort och ytterligare tre gånger sedan dess har han stått högst upp på pallen. Senast var 2014 då Ekström tog hem en överlägsen seger bland sanddynerna.

- Banan erbjuder en fantastisk kombination av snabba och långsamma kurvor. Asfalten har ofta mycket grepp så däcken slits mycket under racet. Det är viktigt att ha en bil som fungerar över hela racedistansen, säger Mattias Ekström.

I mästerskapet leder Audiföraren Jamie Green på 81 poäng. Mattias Ekström är tvåa i tabellen på 70 poäng. Nyheten för året med två race per helg gör att tabelläget snabbt kan förändras. Vinnaren av varje race får 25 poäng, tvåan får 18 poäng och trean 15 poäng. Audi som inlett årets säsong starkt dras fortfarande med straffvikter i sina bilar jämfört med BMW, efter resultaten senast på Norisring får även Mercedesbilarna känna på extravikter i sina ekipage.

Tidsschema:
11 juli:
14.55   Kval DTM Race
18.03   Race 1 DTM

12 juli:
11.35  Kval DTM Race 2
14.13  Race 2 DTM

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.