Ekström trea när Audi tog DTM-trippel

Audi dominerade fullständigt när DTM gästade holländska Zandvoort-banan.
Edoardo Mortara vann, före Mike Rockenfeller och Mattias Ekström.
Unge Adrien Tambay tog sin hittills bästa DTM-placering genom att bli femma, det var alltså fyra Audi på de fem första platserna.
– En stor dag för Audi, sade Mattias Ekström.

Säsongens sjunde DTM-deltävling blev riktigt spännande. Zandvoort bjuder ofta på osäkra väderförhållanden, så även denna dag. Några mindre skurar gjorde banan stundtals hal, men inte tillräckligt hal för att byte till regndäck skulle vara motiverat.
Mike Rockenfeller tog starten i sin Audi A5 DTM, mycket på grund av att märkeskamraten Timo Scheider i pole position inte kom i väg från sin startruta.
Säkerhetsbilen kom ut redan på första varvet och tyvärr försvann två Audi-förare redan då, Rahel Frey och Miguel Molina. När fältet släpptes igen dröjde det bara ett par varv innan säkerhetsbilen kom ut ytterligare en gång. Det var dagens otursgubbe, Timo Scheider, som tvingades parkera.

Rockenfeller ledde fram till varv 31, då kom en av regnskurarna. Edoardo Mortara såg ut att ha bättre fart än sin märkeskamrat på det våta underlaget och pressade sig förbi.
Edoardo Mortara sade att det var riktigt tufft ute på banan.
– Det kändes som om man kunde köra av i varenda kurva. Förhållandena var väldigt svåra, sade Mortara som förstås var nöjd med segern.
– Jag är väldigt glad.

Bakom toppduon hade Mattias Ekström en hård fajt med mästerskapsledaren Gary Paffett och svensken tvingades lämna ifrån sig tredjeplatsen under några varv.
– Vi gjorde ett tidigt andra depåstopp och då passerade jag Gary igen. Jag blev lite förvånad att jag tog mig förbi men jag tror han hade strul i sitt andra depåstopp, sade Mattias Ekström.
Paffett pressade Ekström hårt fram till 27:e av loppets 43 varv. Då gjorde Martin Tomczyk ett omkörningsförsök på Paffett som slutade illa för båda. Tomczyk tvingades bryta medan Paffett tappade massor med placeringar.
– När Gary försvann fick jag ett lugnt race. Jag testade ett tag att komma i kapp Mike och "Edo" men jag ville inte riskera min tredjeplats, sade Mattias Ekström som var ganska nöjd med placeringen, den andra pallplatsen för säsongen.
– Självklart hade det varit roligt att stå högst upp men jag hade inte den optimala farten i varken kval eller race för att kunna utmana Mike och "Edo". Jag kan leva med en tredjeplats i dag, sade Ekström.
Nästa race  går om tre veckor på Oschersleben.
–  Vi har tre race kvar av säsongen och något av dessa ska jag vinna, lovade Mattias Ekström.

Gary Paffett blev till slut åtta vilket gjorde att hans ledning i mästerskapet krympte. Edoardo Mortara är bästa Audi-förare på fjärde plats, 35 poäng efter Paffet. Mattias Ekström ligger sjua.

Resultat: 1) Edoardo Mortara, Italien, Audi A5 DTM, 2) Mike Rockenfeller, Tyskland, Audi A5 DTM, +1,513, 3) Mattias Ekström, Sverige, Audi A5 DTM, +8,417, 4) Jamie Green, Storbritannien, Mercedes, +13,283, 5) Adrien Tambay, Frankrike, Audi A5 DTM, +21,313, 6) Bruno Spengler, Kanada, BMW, +26,397, 7) Gary Paffett, Storbritannien, Mercedes, +33,791, 8) Dirk Werner, Tyskland, BMW, 33,923, 9) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, +36,380, 10) Ralf Schumacher, Tyskland, Mercedes, +34,706... 15) Filipe Albuquerque, Portugal, Audi A5 DTM, + 9 varv.

Tabellen efter sju av tio deltävlingar: 1) Paffett, 109 poäng, 2) Green, 93, 3) Spengler, 91, 4) Mortara, 74, 5) Martin Tomczyk, Tyskland, BMW, 69, 6) Rockenfeller, 67, 7) Ekström, 62, 8) Christian Vietoris, Tyskland, Merceds, 24, 9) Farfus, 19, 10) Timo Scheider, Tyskland, Audi A5 DTM, 18.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.