En framgångssaga med åtta miljoner Audi quattro

Passande för årstiden firar Audi ett speciellt jubileum: I den nya fabriken i San José Chiapa i Mexico rullade den åtta miljonte Audin med quattrodrivning av bandet –  tekniken som både ökar säkerheten, framkomligheten och körglädjen, speciellt på snö och is. Jubileumsbilen är en granatröd Audi Q5 2.0 TFSI quattro utrustad med den nya bränslebesparande quattro ultra-tekniken.

Audi quattro presenterades för första gången 1980. Idag finns fyrhjulsdriften tillgänglig i mer än 100 versioner. Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8, Audi R8 och alla S- och RS-modeller har systemet som standard. Dessutom finns det tillgängligt för alla andra modeller. 2015 valde 44 procent av samtliga Audi-kunder i världen en modell utrustad med quattro, varav Audi Q5 var den mest sålda modellen. I Sverige var andelen ännu högre med 61% under 2016.

Idag finns quattrodriften i olika versioner som skräddarsytts för respektive modell. De mindre modellerna med tvärställd motor har en elektroniskt styrd hydraulisk lamellkoppling monterad på bakaxeln. På sportbilen Audi R8, som har en mittmonterad motor, är multilamellkopplingen monterad på framaxeln. Beroende på körförhållanden fördelas kraften variabelt på båda axlarna.

Den självspärrande mittdifferentialen som idag används i många Audi-modeller med längsmonterad motor är en rent mekanisk planetväxel. Normalt fördelar den vridmomentet 40:60 till fram- respektive bakhjulen. Några av toppmodellerna kan dessutom utrustas med sportdifferential som aktivt fördelar vridmomentet mellan bakhjulen. I extrema fall kan nästan allt vridmoment skickas till ett hjul vilket gör att systemet trycker bilen in i kurvorna för att direkt motverka all form av understyrning.

Ny bränslebesparande innovation: quattro med ultra-teknik

Audi har kontinuerligt vidareutvecklat quattrosystemen. Den senaste nyheten är Audi quattro med ultra-teknik som utvecklats speciellt för modeller med längsmonterad motor. Vid fyrhjulsdrift fördelas en aktivt styrd lamellkoppling vridmomentet variabelt mellan axlarna. När fyrhjulsdriften inte behövs, som t.ex. vid landsvägskörning rakt fram på torrt väglag, kan hela kardanaxeln kopplas ifrån. Det innebär att den bakre axeln och kardanaxeln är frånkopplad och därmed inte drar onödig energi. Systemets styrenhet använder mängder av sensorer och information för att skapa en modell som fungerar proaktivt och förutspår ca en halv sekund in i framtiden. Om systemet, t.ex. upptäcker att innerhjulet är på väg att förlora sitt grepp, aktiveras fyrhjulsdriften i förväg. Som ett resultat är fyrhjulsdriften alltid redo när den behövs. Det nya konceptet ökar bränsleeffektiviten avsevärt utan att minska dragkraften eller kördynamiken.

quattro – en framgångshistoria

Audi satte en milstolpe i bilhistorien när quattro presenterades 1980. Ingen annan tillverkare hade utvecklat en så snabb och lätt fyrhjulsdrift för volymtillverkning. Tekniken hade sin premiär i urquattron på bilsalongen i Geneve 1980. 1986 ersattes den första generationens manuellt spärrade mittdifferential av den välkända Torsendifferentialen som kunde fördela vridmomentet variabelt. Planetväxeln introducerades 2005 med assymetrisk, dynamisk fördelning av kraft och vridmoment. Dagens självspärrande mittdifferentialen har utvecklats kontinuerligt under åren och är något av benchmark när det gäller dragkraft och kördynamik.

Audi har också haft stor framgång med quattrotekniken inom motorsporten. Allt från Stig Blomqvists världsmästartitel i rally 1984 till Mattias Ekströms världsmästartitel i rallycross i november 2016, där han tog hem både förar- och teammästerskapet med sitt team EKS och Audi S1 EKS RX quattro i FIA World RX.