Fem stjärnor till Audi A6 i Euro NCAP

Nya Audi A6 uppnådde maximala fem stjärnor när Euro NCAP testade bilens passiva säkerhet. De höga betygen för såväl åkandeskydd som för barnsäkerhet och fotgängarskydd gör A6 till en av de säkraste bilarna i sin klass.

Den passiva säkerheten i nya Audi A6 genomgick omfattande tester i Euro NCAP:s erkända och mycket tuffa krocktester. De uppnådda resultaten för åkandeskyddet vid frontal – eller sidokollision samt för barnsäkerhet och fotgängarskydd gör A6:an till en de säkraste bilarna i klassen.

Att säkerställa bästa möjliga skydd för fotgängare och cyklister är en viktig fråga för Audi. Fronten på bilarna är därför konstruerad för att mildra konsekvenserna vid en eventuell kollision.

Ett ytterligare prioriteringsområde för Audi är den aktiva säkerheten med säkerhetssystem som kan medverka till att förhindra och begränsa eventuella olyckor. Nya Audi A6 kan utrustas med bland annat night vision med fotgängarvarning, active lane assist, side assist samt Audi pre sense plus.

Euro NCAP är en internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.