• Audi/

Fin andraplats för Audi R8 och de alpina landslagstjejerna i ett tufft och långdraget Gotland Runt

När båtarna i X 35-klassen äntligen började ankomma Sandhamn natt mot söndag seglade de alpina landslagstjejerna ombord Audi R8 in på en fin andra plats. Alpinkillarna på Audi R10 korsade mållinjen som tredje båt i klassen och fick därmed se sig slagna av tjejbåten även i år.

Årets Gotland Runt blev en utdragen tävling. Lätta vindar och långa perioder av stiltje resulterade i att många båtar till och med valde att bryta tävlingen. Besättningarna på Audibåtarna kämpade dock på och efter hela 87 timmar och 36 minuter korsade äntligen den första Audibåten R8 mållinjen som andra båt i X 35-klassen i Sandhamn natt mot söndag. Den andra deltagande Audibåten R10 seglade in på en tredje plats, 25 minuter senare. Därmed fick de alpina herrarna se sig slagna av tjejerna även i år. - Detta Gotland Runt var en annan upplevelse än de tidigare åren där större delen bestod av lite vind, stiltje och bleke, säger Maria Pietilä Holmner som seglade på Audi R8 för tredje året i rad. - Mycket handlade därför om taktik för att ta vara på den lilla vinden som fanns, där vi både lyckades mycket bra och ibland mindre bra. Vi rundade Hoburgen och Knolls grund som sista X 35, men med bra taktik och lite tur med vinden kom vi ikapp, seglade om och fick till sist vår belöning med mycket vind på slutet, berättar Maria och berömmer besättningen som varit fantastisk och aldrig gett upp. - Årets segling var väldigt väldigt lång och ställde helt andra krav på mig som idrottsman. En tävling på drygt 88 timmar där man kan gå från 17 minuters ledning till 28 minuters underläge över natten ledde ibland till frustration som inte alltid var lätt att bearbeta, säger störtloppsstjärnan Hans Olsson som seglade på Audi R10. - Att sitta på en båt, stirra sig blind på loggen som visar 0.3 knop, och veta att man har 270 distans att segla kvar, då börjar det klia ordentligt i skallen som är inställd på två minuters max prestation och sedan få pusta ut, fortsätter Hans som ändå tycker att årets Gotland Runt var en häftig och lärorik upplevelse. Det var tredje året i rad som Audi deltog med sponsrade X-Yachts med medlemmar ur det alpina landslaget bland besättningen. På fjolårets vinnarbåt Audi R8 seglade Maria Pietilä Holmner, Kajsa Kling och Tessan Berglund under ledning av skepparen Leif Carlsson. På Audi R10 seglade Mattias Hargin, Hans Olsson och Axel Bäck med skepparen Johan Delin. Seglingarna i Gotland Runt genomfördes i samarbete med Sune Carlsson Båtvarv AB i Saltsjöbaden som representerar X-Yachts i Sverige.