• Audi/

Förnyade Audi A1 och S1 Sportback med effektivare motorer och sportigare attityd

• Över 500 000 sålda A1 sedan lanseringen 2010
  • Nya utrustningsversioner för ökad individualitet
  • Innovativa trecylindriga motorer för ökad effektivitet

Sedan lanseringen 2010 har över 500 000 exemplar sålts av den kompakta premiumbilen Audi A1. Nu presenteras uppföljaren med ett nytt effektivt motorprogram och ännu större möjligheter att skräddarsy bilen efter individuella önskemål i köregenskaper och design. Nya uppdaterade Audi A1 Sportback lanseras i februari men kan redan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Nytt motorprogram med tre- och fyrcylindriga motorer

Det uppdaterade motorprogrammet består inledningsvis av fem motorer, tre TFSI- och två TDI-motorer med effekt från 90 hk till 192 hk. För första gången erbjuder Audi även trecylindriga motorer varav 1.4 TDI ultra 90 hk är den första ultra modellen i Audi A1 Sportback med en blandad förbrukning (NECD) på 3.4 l/100 km och 89 g CO2-utsläpp per km. Den trecylindriga bensinmotorn 1.0 TFSI på 95 hk lanseras något senare med en blandad förbrukning på 4.3 l/100 km och 99 g CO2 per km enligt preliminära uppgifter. Totalt har bränsleekonomin förbättrats med tio procent. Den sjustegade S tronic-växellådan är nu tillgänglig för alla motorer.

Drive Select för ökad körglädje och komfort

Den nya elektromekaniska styrningen ger förbättrad styrkänsla med ökad effektivitet. Med tillvalet drive select kan föraren dessutom själv välja vilken karaktäristik som önskas i motor, S tronic-växellåda och justerbara stötdämpare (tillval) via de tre lägena auto, efficiency och dynamic. I den nya sportversionen är chassit styvare men mer komfortabelt än i den tidigare modellen. För ännu sportigare körupplevelse erbjuds även S line sportchassi. Elektronisk stabiliseringskontroll (ESC) gör köregenskaperna mer precisa och stabila tillsammans med hjulselektiv momentfördelning som minskar understyrningen vid kurvtagning.

Infotainmentsystem med intelligent röststyrning

Det avancerade infotainmentsystemet MMI navigation plus, som erbjuds som tillval, har försetts med utökat minne och uppdaterats med intelligent röststyrning. Med Audi connect kopplas bilen upp mot internet och föraren kan använda sig av onlinetjänster samtidigt som passagerarna kan koppla upp sina mobila enheter till en WiFi hotspot. Tillvalsprogrammet har anpassats för att ge ökade möjligheter till individuell design. I Sverige erbjuds bl.a. en Sports edition och kontrastlackerat tak som tillval. Via tillbehörssortimentet erbjuds även ett helt nytt Active-paket.

Fyra meter dynamik: Audi S1 Sportback

Audi S1 Sportback är utvecklad för maximal körglädje. 2.0 TFSI-motorn levererar 231 hk och 370 Nm vridmoment. Med quattro permanent fyrhjulsdrift överförs kraften direkt till de fyra hjulen och den kompakta sportbilen accelererar från 0 till 100 km/h på 5.9 sekunder med en topphastighet på 250 km/h. Chassit är medvetet sportigt stramt med en specialutvecklad framaxel och sofistikerad fyrlänkad bakaxel för dynamiska köregenskaper. Audi drive select och justerbara stötdämpare är standard, liksom 17 tum-hjul. Exteriört kännetecknas Audi S1 bl.a. av markerade spoilers fram och bak liksom de fyra ändrören.

Motorprogram vid introduktionen, rekommenderade ca-priser

1.4 TFSI, 125hk, 185.600 kr
1.4 TFSI, 150hk COD,  210.000 kr
1.8 TFSI, 192hk S tronic Sport, 254.500 kr

1.4 TDI,  90hk, 187.800 kr
1.6 TDI, 116hk, 201.000 kr

S tronic tillägg, 16.500 kr

Sport, ca 17.300 kr: Sportstolar, 16" aluminiumfälgar, Drive select, Sportchassi , Färddator mm
Sports edition, ca 13.400 kr:
17" Alufälgar, Xenonstrålkastare, aut. klima, Ljus och regnsensor
Teknikpaket, ca 10.000 kr:
Audi Sound system, Färddator, Multifunktionsratt, Radio, Audi handsfree (bluetooth), Navigationsförberedelse, Audi music interface,

Audi A1 Sportback: Bl. förbr. från 3,4-5,8* l/100 km, CO2- utsläpp: 91-134 g/km
Audi
S1 Sportback: Bl. förbr. från 7,1-7,3* l/100 km, CO2 utsläpp: 166–168g/km
*Bränsleförbrukning och CO2 utsläpp varierar beroende på val av hjul och däck samt förarbeteende och förhållanden.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.