Historisk trippelseger för Audi på Le Mans

• Första segern för en hybrid på Le Mans
  • Audi R18 e-tron quattro tog båda topplaceringarna
  • Elfte segern totalt för Audi

Audi uppnådde ännu en teknologisk milstolpe när Audi R18 e-tron quattro – en fyrhjulsdriven hybrid – tog hem segern när Le Mans avgjordes för 80:e gången.

Omkring 200 000 åskådare fick se ett spännande och händelserikt race som, som alltid, innehöll såväl drama som incidenter. Efter 24 timmar stod det klart att Audis fyra Audi R18 var de snabbaste och mest driftsäkra bilarna när de körde in över mållinjen som etta, tvåa, trea och femma.

– Genom att uppnå detta fantastiska resultat i världens viktigaste uthållighetslopp visade våra ingenjörer än en gång sin tekniska expertis på ett imponerande sätt, sade Audis chef Rupert Stadler efter loppet.

Den nya teknologin med hybrid, fyrhjulsdrift och ultra lättviktsteknik visade sig vara oslagbar när Audi R18 e-tron quattro körde in som första bil över mållinjen i sin Le Mansdebut.

Samtliga fyra Audi R18-bilarna hade chansen att vinna det som blev Audis elfte Le Mansseger totalt. Efter 378 varv stod det dock klart att det blev fjolårsvinnarna i Audi R18 e-tron quattro #1, Marcel Fässler, Andé Lotterer och Benoît Tréluyer, som fick ta emot vinnarpokalen igen.

Tom Kristensen, som hade chansen att ta sin nionde seger, fick nöja sig med en andra plats tillsammans med Dindo Capello och Allan McNish i sin Audi R18 e-tron quattro #2 medan tredjeplatsen kneps av Marco Bonanomi, Oliver Jarvis och Mike Rockenfeller i Audi R18 ultra #4 med konventionell drivteknik. Audi R18 ultra #3 med förarna Romain Dumas, Loïc Duval och Marc Gene slutade på femte plats .

Samtliga Audi R18 var utrustade med den senaste evolutionen av den kompakta V6 TDI-motorn med VTG som användes på Le Mans för första gången i fjol. Den nya ultralätta växellådan med karbonfiber klarade uthållighetstestet och den totala distansen på 5 151 km i alla fyra bilarna utan problem.

De två Audi R18 e-tron quattrobilarna tog täten redan från början och lämnade endast ifrån sig ledningen en gång under några varv under lördagskvällen. Efter att de tuffaste konkurrenterna retirerat blev det under natten och förmiddagen en spännande duell mellan de två R18 e-tron quattrobilarna där det ofta skilde endast sekunder de emellan. Det var först efter en incident av Allan McNish, tre timmar före målgång, som Audi R18 e-tron quattro med startnummer 1 fick ett försprång som sedan höll ända in i mål.

Segern i det 80:e Le Mans 24-timmarsloppet är Audis elfte.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.