Kan Audi ta sin 14:e Le Mans-titel i helgen?

Sedan 2001 har Audi stått som segrare i Le Mans inte mindre än 13 gånger. Men med ytterligare tre biltillverkare på startlinjen i kungaklassen LMP1 blir det en rejäl utmaning att nå först över mållinjen med Audi R18 e-tron quattro på söndag eftermiddag. Förberedelserna är intensiva inför bilvärldens allra snabbaste och tuffaste kraftprov i västra Frankrike.

På lördag eftermiddag klockan 15.00 går starten i världens mest prestigefyllda långlopp. Sedan 1923 har 24-timmarsloppet i Le Mans stått som måttstock för kombinationen högsta möjliga hastighet och ny bilteknik. Vid sidan av Audis R18 e-tron quattro står konkurrenter från Porsche, Toyota och Nissan på startlinjen. Alla fyra biltillverkare satsar på olika koncept gällande motor- och hybridsystem. Audi, som var först med att vinna dieseldrivet 2006 och med hybriddrift 2012, tävlar i år med den femte generationen av dieselhybriden Audi R18 e-tron quattro.

I serien World Endurance Championship, WEC, har Audi redan vunnit både på Silverstone och Spa. Men segermarginalerna har varit små i de två sextimmarsloppen.

-         Vi testade vår nya tävlingsbil här på Le Mans i åtta timmar under testdagen för en dryg vecka sedan. Väderförhållandena innebar att resultaten var mindre representativa för alla tillverkare. Men, som vid de två första tävlingarna i FIA World Endurance Championship, såg vi hur bra hela teamet är förberett, från den mänskliga aspekten till tekniskt och organisatoriskt, säger Benoît Tréluyer, trefaldig LeMans-vinnare för Audi.

Ett 24-timmarslopp på LeMans går aldrig som på räls. Alla bilar råkar ut för problem, mindre eller större. Att snabbt kunna åtgärda problemen i depån är avgörande för att få mycket tid på banan som möjligt. Inför årets upplaga blev också reglementet än tuffare för Audis dieseldrivna bilar.

-         Vi har en mindre mängd bränsle tillgängligt, men som kompensation kan vårt hybridsystem återvinna dubbelt så mycket energi jämfört med tidigare och vi är faktiskt flera sekunder snabbare. Oavsett om det är chassi, motor eller aerodynamik känns R18 e-tron quattro bättre på alla områden jämfört med sin föregångare, säger Benoît Tréluyer som delar bil nummer sju med André Lotterer och Marcel Fässler.

Konstellationen Fässler, Lotterer och Tréluyer har tillsammans vunnit tävlingen tre gånger under de fyra senaste åren. I bil nummer åtta kör 2013 års vinnare Loïc Duval tillsammans med Oliver Jarvis och Lucas di Grassi. Tredje Audibilen på startlinjen har nummer nio och körs av Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi och René Rast.

Det 83:e racet i 24-timmars Le Mans startar kl. 15.00 på lördag, 13 juni, och kan följas via Eurosport samt ett flertal livesändningar på nätet.

För mer information besök www.audi-mediacenter.com samt ladda ner den helt nyutvecklade smartphoneappen Audi Sport som kan laddas ner från App Store och Google Play.

Mer om den 5:e generationen Audi R18 e-tron quattro.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.