• Audi/

Kristoffersson laddar om – siktar på internationell racingtitel med Audi

Han har redan vunnit två racingtitlar den här hösten.

Nu siktar Johan Kristoffersson, 23 år, på en tredje.

Bara 19 poäng skiljer Audi-föraren från ledningen när nedräkningen i internationella toppserien Superstars inleds på Vallelunga i Italien kommande helg.

När andra svenska racerförare går i idé lägger Johan Kristoffersson i nästa växel. Två veckor efter den oförglömliga STCC-finalen på Solvalla laddar han om för säsongens nästa stora uppgift, de tre sista deltävlingarna i Superstars.

På Solvalla säkrade Kristoffersson SM-guldet i STCC för Volkswagen och vann dessutom Porsche Carrera Cup Scandinavia. 20.000 åskådare jublade över värmlänningens imponerande prestation.

– Direkt efter finalen kändes det som om luften gick ur mig lite, men nu har jag hunnit ladda om och är hur sugen som helst på att komma ut och tävla igen, säger han.

Uppehållet mellan den sjätte och sjunde deltävlingen i Superstars har varit rekordlångt. På grund av förändringar i kalendern har det gått tolv veckor sedan Kristoffersson senast körde i sin Audi RS5.

– Men det spelar ingen roll och är inget jag funderat över. Jag gör det jag ska göra nära det ska göras, resonerar Kristoffersson.

Förutom helgens uppgörelse på Autodromo Vallelunga strax utanför Rom återstår tävlingarna i Pergusa 28 oktober och finalen på Sentul i Indonesien 25 november.

– Perfekt att säsongen blir riktigt lång. Då blir vintern, när man inte kan köra racerbil, så mycket kortare.

Inför avslutningen på Superstars har Kristoffersson 19 poäng upp till ledande Vitantonio Liuzzi, Mercedes, med färska meriter från Formel 1. Bakom skuggar BMW-föraren Thomas Biagi och Kristofferssons märkeskollega Gianni Morbidelli.

19 poäng på tre tävlingar är inget som avskräcker den 23-årige värmlänningen. I STCC-finalen tog han in 20 på ledande Rickard Rydell och blev mästare.

– Det vore perfekt om jag kunde få en riktig fullträff redan på Vallelunga och återta mästerskapsledningen. Jag har visserligen aldrig tävlat på banan tidigare, men enligt min teamkompis i STCC, spanjoren Jordi Gané, ska den passa min Audi ganska bra.

Framförallt tror och hoppas Kristoffersson att han med sin fyrhjulsdrivna bli ska kunna dra nytta av det krokiga partiet på banans mitt.

Kan han dessutom få lite hjälp uppifrån tackar han inte nej till det.

– Man kan ju alltid hoppas på tre regnrace, ler Kristoffersson vars Audi trivs när det är halt.

Nu är det inte bara i förarmästerskapet Johan Kristofferson vill avsluta premiärsäsongen i Superstars på bästa möjliga sätt. Han toppar Rookieligan för nykomlingar och en seger där skulle ge honom en miljon kronor att investera i en fortsatt satsning i Superstars nästa år. Som ensam förare i Kristoffersson Motorsport har Johan dessutom en pallplats inom räckhåll i teammästerskapet.

Under säsongen har inte mindre än sex före detta Formel 1-förare tävlat i Superstars. I Vallelunga gör en sjunde, Giancarlo Fisichella, debut i mästerskapet. 39-åringen från Rom kommer att representera Swiss Team och köra en Maserati. Fisichella tävlade i Formel 1 1996-2010 och vann under sina säsonger i kungaklassen tre GP-lopp.

Superstars 2012

Förarmästerskapet efter 6 av 9 deltävlingar

1) Vitantonio Liuzzi, Italien, Mercedes C63 AMG, 149 poäng

2) Johan Kristoffersson, Sverige, Audi RS5, 130

3) Thomas Biagi, Italien, BMW M3 E92, 127

4) Gianni Morbidelli, Italien, Audi RS5, 110

5) Andrea Larini, Italien, Mercedes C63 AMG, 83

6) Stefano Gabellini, Italien, BMW M3 E92, 75

Rookiemästerskapet

1) Johan Kristoffersson, Sverige, Audi RS5, 90 poäng

2) Thomas Schöffler, Tyskland, Audi RS5, 80

3) Andrea Boffo, Italien, Jaguar XF/R5.0 S/C, 52

Teammästerskapet

1) Team BMW Dinamic, 204 poäng

2) CAAL Racing (Mercedes), 171

3) Swiss Team (Maserati), 138

4) Kristofferson Motorsport (Audi), 127

5) Audi Sport Italia, 108

Johan Kristoffersson

Född: 6 december 1988 i Karlstad.

Bor: Jössefors utanför Arvika.

Familj: Sambon Zandra Björkholtz.

Yrke: Verkstadschef på familjeföretaget Kristoffersson Motorsport/racerförare.

Hobby: Längdskidor, fysträning, sjön och allt med motor.

Klubb: MK Team Westom.

Tävlingsdebut, motorsport: JTCC på Ring Knutstorp 2008.

Främsta meriter: Mästare i STCC (Volkswagen Scirocco)och Porsche Carrera Cup Scandinavia 2012. JSM-trea i JTCC 2008, tvåa i STCC:s privatcup 2009, tvåa i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011, två pallplatser för Team Biogas.se i STCC 2011.

För ytterligare information kontakta gärna Johan Kristoffersson, 073-811 41 57, eller Tommy Kristoffersson, 070-241 15 29.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.