Kristoffersson på poängjakt i England

Poäng snarare än segrar gäller för Johan Kristoffersson när internationella toppserien Superstars i helgen gästar brittiska Donington Park.

– Eftersom jag missar lördagens kval måste jag starta sist i det första heatet. Det blir tufft, men jag ska ge det en chans, säger 23-åringen från Arvika.

Johan Kristoffersson har inlett Superstars sensationellt bra i sin Audi RS5. Faktum är att svensken, i konkurrens med flera förare med Formel 1-erfarenhet, toppar mästerskapet inför den tredje deltävlingen.

Efter en femteplats i premiären på Monza slog han till med två överraskande segrar på Imola. Det första heatet vann Kristoffersson från pole position, det andra från åttonde startruta.

– I Superstars får de åtta främsta i det första heatet starta det andra i omvänd ordning. Min målsättning blir därför att köra upp mig från sista till åttonde plats i det första loppet och därmed få starta i pole position i det andra. Om det är rimligt? Vet inte, men jag hoppas det.

Det är STCC-deltävlingen på Ring Knutstorp – där Kristoffersson kör för Volkswagen Team Biogas – som gör att han inte kan vara på plats i England på lördag. Utan test och kval i kroppen, och dessutom sista startposition, blir söndagens första lopp ingen lätt match.

– Om lördagens kval körs på torr bana får det gärna börja regna på söndag. Då börjar alla om från ruta ett och jag kommer att ha fördel av Audins fyrhjulsdrift, säger Kristoffersson och ler.

Han vet att han har en tuff uppgift framför sig.

– Om man vill ta sig fram från en startposition långt bak gäller det att vara aggressiv. Jag måste givetvis försöka ta mig uppåt i fältet, men samtidigt är det viktigt att jag håller mig borta från problem, säger Johan och tillägger:

– I första hand är jag inriktad på att försöka ta de poäng jag kan få, men mycket kan hända i ett race och jag är hoppfull eftersom jag tror att banan kommer att passa vår bil ganska bra.

Kristoffersson har aldrig tidigare tävlat på Donington Park, men så sent som i måndags sågs han faktiskt på banan.

– Då arrangerade man en så kallad track day vilket gjorde det möjligt för mig att köra banan 15 varv i en standardbil. Jag har visserligen kört Donington Park hemma på datorn, men det blir inte det samma som att få uppleva banan på plats. På datorn får man ingen känsla för höjdskillnader, hur asfalten ser ut, hur mycket gummi det är på banan, hur höga banmarkeringarna är och så vidare.

Måndagens besök gav Kristoffersson information som blir viktig i arbetet med att få till en grundinställning av bilen.

– Men när det kommer till detaljerna får vi lita till den berömda fingertoppskänslan, säger han och ler.

Inför säsongens tredje deltävling i Superstars toppar Johan Kristoffersson förarmästerskapet två poäng före Thomas Biagi i en BMW. I teammästerskapet är Kristoffersson Motorsport tvåa bakom Team BMW Dinamic.

I Rookie-mästerskapet med ett förstapris på 100.000 Euro (att använda i mästerskapet 2013) är Johan Kristoffersson tvåa bakom säkre poängplockaren, Mercedes-föraren, Andrea Boffo.

Johan Kristoffersson

Född: 6 december 1988 i Karlstad.

Bor: Jössefors utanför Arvika.

Familj: Sambon Zandra Björkholtz.

Yrke: Verkstadschef på familjeföretaget Kristoffersson Motorsport/racerförare.

Hobby: Längdskidor, fysträning, sjön och allt med motor.

Klubb: MK Team Westom.

Tävlingsdebut, motorsport: JTCC på Ring Knutstorp 2008.

Främsta meriter: JSM-trea i JTCC 2008, tvåa i STCC:s privatcup 2009, tvåa i Porsce Carrera Cup Scandinavia 2011, två pallplatser för Team Biogas.se i STCC 2011.

Superstars

• Nio deltävlingar i sex länder. Finalen avgörs i Indonesien.

• Ett 30-tal förare fördelade på tio bilmärken.

• Tävlingsbilar med V8-motorer på över 500 hk.

• TV-sänds i Sverige (Visats Motor/Canal Digital) och ytterligare 174 länder.

• Varje deltävling omfattar träning och kval lördag samt två söndagsrace på vardera 20 minuter.

Tävlingskalender 2012

1 april: Monza, Italien

22 april: Imola, Italien

20 maj: Donington, Storbritannien

3 juni: Mugello, Italien

1 juli: Hongaroring, Ungern

15 juli: Spa, Belgien

16 september: Portimao, Portugal

7 oktober: Vallelunga, Italien

11 november: Sentul, Indonesien

För ytterligare information kontakta gärna Johan Kristoffersson, 073-811 41 57, eller Tommy Kristoffersson, 070-241 15 29.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.