Le Mans 24-timmars - Audi jagar 14:e segern med ny teknik.

Aldrig har Audi gjort så mycket med så lite. Sedan 1999 har Audi ställt upp i Le Mans 24-timmars, vunnit tretton gånger och målet är att göra det igen i det 18:e försöket – nu med mindre bränsleenergi än någonsin.

Audi firar tioårsjubileum med TDI i Le Mans, och är det enda märket som förlitar sig på en högeffektiv dieselhybriddrivlina i årets tävling. 2006 blev Audi den första tillverkaren någonsin att vinna Le Mans 24-timmars med en dieselmotor. Sedan dess har märket tagit åtta segrar och satte 2010 ett ännu oslaget distansrekord.

2006 hade tävlingsbilen Audi R10 TDI en V12 TDI-motor på 5,5 liter. I årets tävlingsbil R18 sitter en 4-liters V6 TDI som använder 46,3 procent mindre bränsle, men presterar snabbare varvtider. Drivlinan består av en förbränningsmotor bak och hybridsystem fram. Detta tillsammans med bland annat förbättrad aerodynamik, stötdämpning och belysning samt finslipad lättviktsteknik avslöjar att Le Mans 24-timmars är det perfekta laboratoriet för att testa morgondagens teknik redan i dag - för att den till slut ska nå till vanliga Audi-kunders bilar.

Audis motorsportchef Dr Wolfgang Ullrich har dock stor respekt för motståndet:

- Alla tre tillverkarna (Audi, Porsche och Toyota) har varit snabba i årets tävlingar i WEC. Vi vann på Spa, men man kan inte dra slutsatser inför Le Mans 24-timmars från det. Vi har stor respekt för våra motståndare.

Ingen kan träna på Le Mans eftersom banan till stor del består av allmän väg som endast är avstängd under testdagen och tävlingsveckan.

Föraruppställningen i Audi R18 ser ut som följer:
Nr 7: Fässler/Lotterer/Tréluyer
Nr 8: di Grassi/Duval/Jarvis

Le Mans 24-timmars sänds på Eurosport 17-19 juni. Start 15.00 lördag 18 juni.

Mer teknisk information samt telemetri finns under tävlingshelgen på www.audi-motorsport.com. Pressinformation kommer uppdateras löpande på: https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/24h-le-mans-2016-6298

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.