Nya Audi A4 Avant visar vägen i premiumklassen

Efter den lyckade lanseringen av nya Audi A4 Sedan presenteras nu den efterlängtade Avanten. Nya Audi A4 Avant, som premiärvisas i början av mars, bjuder på svårslagna köregenskaper och kompromisslös kvalitet. Dessutom erbjuder premiumklassens mest framgångsrika stationsvagn en dynamisk formgivning med en hög nyttofaktor för sport och fritid. Nya Audi A4 Avant är bilen som kombinerar sportighet och elegans med smart funktionalitet.

Nya Audi A4 Avant är baserad på samma hyllade tekniska plattform som sedan-modellen. Den nyutvecklade, femlänkade framaxeln har flyttats rejält framåt, något som resulterar i en perfekt fördelning av axellasten vilket i sin tur garanterar högsta precision i köregenskaperna. Därmed erbjuder även Audi A4 Avant en ny och fascinerande körupplevelse liknande den som fick motorjournalister världen över att utnämna Audi A4 sedan till mellanklassens bästa bil.

Attraktiva stationsvagnar kallas Avant: formgivning
Formgivningen av nya Audi A4 Avant är precis så spännande och dynamisk som man kan förvänta sig av ett designorienterat märke som Audi. Jämfört med föregående modell har proportionerna blivit ännu sportigare. Det främre överhänget har kortats medan motorhuv och axelavstånd har ökat avsevärt i längd. De plana D-stolparna ger Audi A4 Avant en dynamisk, kupéliknande silhuett, medan formgivningen av bakpartiet förstärker bilens bredd med kraftfulla, horisontella linjer. Nya Audi A4 Avant mäter 4,70 meter på längden vilket är nästan 12 centimeter längre än föregående modell. Karossen har blivit avsevärt mycket styvare och säkrare samtidigt som den blivit ungefär 10 procent lättare.

Med upp till 1 430 liters volym har den senaste medlemmen i Audi-familjen den största lastkapaciteten i klassen och i grundutförande rymmer den 490 liter. Det 60/40-delade och fällbara baksätet kan också fås med genomlastningslucka och med separat skid- och snowboardfodral som tillval.

Bagageutrymmet i A4 Avant är klätt och erbjuder som standard intelligenta lösningar som vändbart lastgolv och ett behändigt lastskydd som dras in vid en lätt beröring. Som tillval erbjuds också bekväma detaljer som elektromekanisk öppning av bakluckan eller fästöglor för att säkra lasten.

Ljus och rymlig: interiören
Atmosfären inne i nya A4 Avant är ljus och rymlig. Interiören är som alltid en av Audis styrkor och utmärks av högsta kvalitet på hantverket, ett sofistikerat utseende och logiskt, intuitivt handhavande. Instrumenteringen är förarorienterad och lånar många lösningar från den större A8:an. Tack vare den nya elektromekaniska handbromsen tar inte längre den manuella handbromsspaken upp någon plats.

Den standardmonterade klimatanläggningen är en helt ny konstruktion som ger tio procent bättre kylförmåga, samtidigt som den arbetar mer effektivt än föregående system. Per 100 km innebär det en bränslebesparing på ca 0,2 liter.

När det gäller säkerheten höjer Audi ribban ytterligare genom exempelvis kombinationen av adaptiva krockkuddar, bältesspännare med variabla bälteskraftbegränsare och sensorer som känner av framsätenas position. Med detta system kan kraften i krockkuddarna och nivån på bältesspänningen modifieras beroende på sätenas position och kraften i olyckan. Vid händelse av en påkörning bakifrån får överkroppen stöd av framsätenas ryggstöd och nackskydden. Detta system kallas Audi backguard och har fått särskilda lovord i samband med oberoende tester.

Motorerna: mer prestanda, mindre bränsleförbrukning
Nya Audi A4 Avant lanseras på marknaden med två kraftfulla bensinmotorer och två dieselmotorer, från 143 hk till 265 hk. Senare kompletteras programmet med bland annat en
en 2.0 TDI med 170 hk. Alla motorer har FSI- och TDI-teknologi med direkt bränsleinsprutning och de tre fyrcylindriga motorerna når höga vridmoment tack vare turboladdning. I genomsnitt har motorprestandan ökat med nästan åtta procent samtidigt som bränsleförbrukningen för bensinmotorerna har minskat med nästan 12 procent, respektive nästan nio procent för TDI-motorerna.

Den nya 1.8 TFSI-motorn är mycket effektiv och lätt med en effekt på 160 hk och ett vridmoment på 250 Nm mellan 1 500 och 4 500 r/min. Direkt bensininsprutning och turboladdning skapar den ideala kombinationen i den här modellen. 0 till 100 km/h tar 8,9 sekunder och toppfarten är 218 km/h.

Den starkaste motorn i nya Audi A4 Avant är den nya 3.2 FSI-motorn som med en effekt på 265 hk når 330 Nm i vridmoment mellan 3 000 och 5 000 r/min. Förbättringarna i V6-motorn omfattar betydligt lägre inre friktion och ett ventilstyrningssystem, Audi Valvelift System, som varierar lyfthöjden på insugsventilerna. 0 till 100 km/h tar 6,4 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Samtidigt har den blandade bränsleförbrukningen sjunkit med 1,5 liter/100 km jämfört med dess föregångare.

3.0 TDI-motorn är i mångt och mycket en helt ny motor, speciellt när det gäller bränsleinsprutningen och turbon. Denna 3-liters dieselenhet, som är kopplad till en manuell transmission, har en effekt på 240 hk och når ett vridmoment på 500 Nm mellan 1 500 och 3 000 r/min. Dess prestandasiffror – från noll till 100 km/h på 6,3 sekunder och en toppfart på 250 km/h – demonstrerar den dynamiska karaktären i denna motor.

2.0 TDI har ett nytt common rail-insprutningssystem som garanterar en förfinad motorgång och den erbjuds i två versioner: en som utvecklar 143 hk och 320 Nm i vridmoment samt en som utvecklar 170 hk och 350 Nm i vridmoment. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är mycket låg med 5,7 l/100 km (143 hk) respektive 5,8 l/100 km (170 hk).

Vad gäller växellådor kan kunderna välja ur ett brett utbud av högteknologiska komponenter. Sexväxlade manuella och tiptronic-transmissioner (tillval till 3.2 FSI) överför motorns vridmoment. Till 1.8 TFSI och 2.0 TDI med 143 hk finns också den steglöst variabla multitronic-lådan tillgänglig som alternativ.

3.2 FSI och 3.0 TDI har permanent fyrhjulsdrift quattro som standardutrustning. Under normala körsituationer distribuerar den kraften i en utväxling på 40:60 mellan fram- och bakaxel för perfekt dynamik. Vid behov kan differentialen överföra majoriteten av vridmomentet till den hjulaxel som har bäst grepp.

I drivlinan i nya A4 Avant har differentialen flyttats till en position direkt bakom motorn vilket gjort det möjligt att flytta framaxeln 154 millimeter framåt. Denna lösning ger en längre hjulbas och en perfekt fördelning av axelbelastningen, vilket på en och samma gång förbättrar både köregenskaper och åkkomfort.

Nykonstruerad från topp till tå: den dynamiska fjädringen
Den dynamiska fjädringen i nya Audi A4 är nykonstruerad från topp till tå. De fem länkarna i framaxeln är numera tillverkade i aluminium, precis som hjälpramen som gör den främre delen av karossen styvare. Styrväxeln är placerad långt fram och långt ner, vilket gör att styrimpulserna till hjulen blir mer direkta. Den mycket effektiva servopumpen i den känsliga kuggstångsstyrningen förbättrar bränsleförbrukningen med ungefär 0,1 liter/100 km.

I bakaxeln har Audi applicerat den spårkontrollerade trapetslänk-principen från de större A6- och A8-serierna. Hjulställen är i stor utsträckning tillverkade i aluminium; den separata utformningen av fjädrar och stötdämpare garanterar känsligheten i reaktionerna. Nya A4 Avant kommer att rulla av tillverkningsbanden på 16- och 17-tums aluminiumhjul, som döljer kraftfulla bromssystem. Det elektroniska stabilitetsprogrammet (ESP) kan stängas av delvis vid körning i hastigheter under 70 km/h.

Ett komplett paket av innovativ teknologi gör körupplevelsen ännu mer dynamisk och spännande. Kontrollsystemet Audi drive select (tillval) använder ett flertal teknologiska komponenter, beroende på vilken uppdatering som kunden har valt. I basversionen påverkar den bland annat motorns insug samt växlingspunkterna i tiptronic- eller multitroniclådan. Genom att trycka på en knapp kan föraren avgöra om dessa komponenter ska arbeta i komfortabelt, medel eller sportigt läge. Om bilen är utrustad med operativsystemet MMI finns även ett fjärde, individuellt programmerbart läge.

Audi drive select kräver åtminstone en av följande två komponenter. Den ena är en adaptiv kontroll av stötdämparna som är kopplade till en sportfjädring och som sänker karossen med ungefär 20 millimeter.

Den andra är Audi dynamic steering som arbetar med en överliggande växel som varierar styrutväxlingen kontinuerligt med nästan 100 procent beroende på vilken hastighet bilen har. I gränsområdet stabiliserar bilen tack vare blixtsnabba ingrepp i styrningen. Systemet är också till extremt stor nytta när bilen understyr.

Ännu större överlägsenhet: assistans-system
Om så önskas kan köparen utrusta sin nya A4 Avant med ett stort antal högteknologiska system. Dessa inkluderar Audi parking system, Audi lane assist (som varnar när bilen lämnar körfältet) och Audi side assist (som varnar för faror vid körfältsbyte). Med adaptiv farthållare behåller bilen avståndet till framförvarande fordon.

Tillvalet Audi Music Interface (AMI) tillåter anslutning av iPod och navigationssystemen med MMI Basic plus eller med DVD inklusive MMI är ytterligare tillval för den som vill uppgradera. De tillåter att integrera mobiltelefoner som Bluetooth-biltelefoner och kombineras med det särklassiga operativsystemet MMI. Top-of-line när det gäller hi-fi-underhållning är bilens ljudsystem från det ledande danska företaget Bang & Olufsen: En kraftfull, 505-watts tiokanals förstärkare kontrollerar sammanlagt 14 högtalare.

Det breda utbudet av tillval inkluderar lyxklass-detaljer som luftkonditionerade komfortstolar, tre-zoners klimatkontrollsystem, ”advanced key” som gör att bilen kan öppnas utan nyckel och startas med en startknapp, och det dynamiska kurvljuset känt som adaptive light. Det stora panorama-glastaket lyser upp den eleganta interiören.

Världspremiär för nya Audi A4 Avant sker i början av mars och den svenska lanseringen är planerad till mitten av maj månad. Redan från och med torsdag 21 februari kan man dock beställa sin nya Audi A4 Avant hos Audis återförsäljare. Priserna startar på 273 900 kronor (1,8 TFSI).

Priser för övriga motoralternativ som finns tillgängliga vid lanseringen startar på 285 900 kronor (2,0 TDI 143 hk), 293 900 kronor (2,0 TDI 170 hk), 359 200 kronor (2,7 TDI multitronic), 390 800 kronor (3.2 FSI quattro) samt 395 400 kronor (3,0 TDI quattro).

Läs mer på www.audi.se.