Nya Audi R8 Spyder premiärvisas i New York

• 540 hk och 540 Nm –  utan överladdning
  • 0-100 km/tim på 3,6 sekunder och 318 km/tim i toppfart
  • Audi Space Frame med 50 procents ökad vridstyvhet

En spektakulär lättviktskonstruktion, massiv prestanda och komponenter direkt från racingbanan. Nya Audi R8 Spyder debuterar på den internationella bilsalongen i New York som pågår den 23 mars-3 april och kommer till Sverige efter sommaren.

Efter succéintroduktionen av Audi R8 2007, Audi R8 Spyder 2010 och totalt 27 000 sålda exemplar är det nu tid för andra generationens Spyder att ta vid. En taklös superportbil med 5,2-liters V10-motor, 540 hästkrafter och komponenter direkt hämtade från racingbanan.

–       Nya R8 tar täten när det gäller sportighet hos Audi, säger utvecklingschefen Dr. Ing. Stefan Knirch. Efter introduktionen av nya R8 Coupé lanserar vi nu andra generationens R8 Spyder. En öppen supersportbil som levererar enorm prestanda och ger föraren en ännu närmare kontakt med V10-sugmotorns omisskännliga ljud.

Med komponenter direkt från racingbanan

Nya Audi R8 Spyder är utvecklad parallellt med GT3-racingbilen Audi R8 LMS och hälften av komponenterna som används i nya R8 LMS finns också i den nya cabrioleten. Nya Audi R8 Spyder är byggd på en avancerad lättviktskonstruktion bestående av såväl aluminium som kolfiber, kallad Audi Space Frame. Andelen aluminium är 79,6 procent och genom innovativa förstärkningar i trösklarna, A-stolparna och vindrutans ram väger Audi Space Frame enbart 208 kg, samtidigt som vridstyvheten ökat med hela 50 procent. Torr väger nya R8 Spyder enbart 1 612 kg, vilket ger ett vikt/effektförhållande på 3,19 kg per hk. Den aerodynamiska undersidan och den stora diffusorn som ökar downforce är några av detaljerna som hämtats direkt från motorsporten.

Jämfört med föregående generation är nya R8 Spyder 14 millimeter kortare men samtidigt 36 millimeter bredare. Höjd och axelavstånd är däremot oförändrat. Precis som föregående generation har nya R8 Spyder en tygsufflett monterad bakom sittbrunnen för minimal vikt. Taket väger enbart 44 kg och manövreras elektroniskt. Upp- respektive nedfällning tar endast 20 sekunder och kan göras i upp till 50 km/tim. Bakom sittbrunnen finns också vältskydd, upp- och nedfällbar bakruta och vindskydd som ger ett betydligt lägre vinddrag jämfört med föregångaren.

V10-sugmotor med 540 hk och tio procent lägre förbrukning

Med en exakt gasrespons, varvvillighet ända upp till 7 800 r/min och ett förtrollande motorljud garanterar V10-motorn i nya R8 Spyder gåshud. Ur motorns 5 204 kubikcentimeter utvecklas 540 hästkrafter och 540 newtonmeter vid 6 500 r/min. Motorn har dubbla insprutningssystem för maximal effekt och effektivitet – och resultatet är massiv prestanda. 0 till 100 km/tim går på 3,6 sekunder, 0 till 200 km/tim på 11,8 sekunder och toppfarten är hela 318 km/tim. Motors ljudbild kan dessutom förstärkas med de standardmonterade klaffarna i avgassystemet som föraren kan öppna och stänga beroende på humör. Som tillval finns också ett sportavgassystem med extra vasst motorljud.

Jämfört med föregående generation har bränsleförbrukningen enligt NEDC-körcykeln minskat med tio procent tack vare cylinder on demand (COD) som automatiskt stänger av fem av motorns cylindrar vid lugn körning, det dubbla insprutningssystemet och frirullningsfunktionen i den sjuväxlade S tronic dubbelkopplingslådan. Vid blandad körning förbrukar R8 Spyder 11,7 liter per 100 km, vilket ger 277 gram utsläppt koldioxid per kilometer.

Smart quattro-system fördelar kraften

Naturligtvis är nya R8 Spyder också utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift, vilken kombinerar tre avancerade tekniker; den sjuväxlade växellådan S tronic växlar blixtsnabbt tack vare dubbla kopplingar, en mekanisk differentialspärr i bakaxeln och en elektrohydraulisk styrd lamellkoppling vid framhjulen som fördelar kraften till fram- respektive bakaxeln. Systemet reagerar omedelbart och kan skicka upp till 100 procent av all kraft till både fram- och bakhjulen.

quattro-systemet anpassas genom Audi drive select-systemet där föraren själv kan optimera bilen efter aktuella förhållanden, vilket gör att R8 Spyder kan variera mellan stenhård supersportbil och bekväm långfärdsbil. Systemet anpassar såväl gasrespons, styrning, S tronic-växellåda och avgasklaffarna som de valbara adaptiva stötdämparna Audi magnetic ride. Som tillval finns också en performance-ratt som ger ytterligare tre valbara körprogram för torrt, blött och snöigt underlag.

Avancerade köregenskaper genom avancerad teknik

Tack vare sin lättviktskonstruktion, kraftfulla motor och avancerade teknik är Audi R8 Spyder en fullfjädrad supersportbil. Genom torrsumpsmörjning av motorn har den högpresterande 5,2-litersmotorn placerats så lågt som möjligt, för lägsta tyngdpunkt. Samtidigt är samtliga hjul upphängda av bärarmar i aluminium – vilket är en konstruktion från tävlingsbanorna. Den elektromekaniska styrningen levererar samtidigt en exakt styrkänsla med adaptiv styrning som tillval. Genom att anpassa styrningens utväxling beroende på hastighet och körning blir nya R8 Spyder ännu smidigare och samtidigt direkt i upplevelsen.

Som standard kommer R8 Spyder på 19-tums lättmetallfälgar med framdäck i dimensionen 245/35 och 295/35-bakdäck. Som tillval finns också 20-tumsfälgar. Bromssystemet har som standard bromsok med åtta kolvar vid framdäcken och fyrkolvsok bak – och runt om är skivorna ventilerade och vågskurna. Som tillval finns också extremt lätta och hållbara kolfiberförstärkta keramiska bromsskivor.

Förarmiljö med förarfokus

Precis som i en äkta racingbil kretsar samtliga funktioner i nya Audi R8 helt runt föraren. Utan att ta händerna från ratten eller ögonen från vägen kan föraren kontrollera alla viktiga funktioner från såväl den nya sportratten som performance-ratten. Som standard har ratten reglage för att både starta som stänga av motorn och justera körlägena i Audi drive select. Med den avancerade performance-ratten tillkommer två reglage för att anpassa bilen efter snöklädda-, våta eller torra vägar samt för ljudklaffarna i avgassystemet.

I kupén är Audi virtual cockpit standard, vilket genom en 12,3-tumsskärm i instrumentklustret presenterar all information digitalt – direkt i förarens synfält. Displayen kan dessutom ställas i tre lägen beroende på körsituation och anpassas efter förarens personliga preferenser. Audi R8 Spyder är också första modellen där innehållet i vissa mobiltelefoner kan visas direkt i Audi virtual cockpit, genom Audi smartphone interface. Funktionen kommer från mitten av 2016 också finnas tillgänglig till Audi R8 Coupé.

MMI navigation plus och MMI touch är också standard i nya R8 Spyder. Menysystemet är uppbyggt på samma sätt som i en smartphone och kan styras genom såväl den rörelsekänsliga plattan och reglagen, som genom röststyrning. För det finns tre små standardmonterade mikrofoner inbyggda i säkerhetsbältet. Som tillägg till MMI navigation plus finns Audi connect-modulen som ger den tvåsitsiga supersportbilscabrioleten 4G-uppkoppling och därmed tillgång till en mängd olika funktioner. Från navigation från Google Earth och Google Street View till strömning av musik och direktuppdaterad trafikinformation. Dessutom finns trådlös laddning av mobiltelefonen som tillval genom Audi phone box. En av höjdpunkterna i kupén är dessutom ljudsystemet från Bang & Olufsen med hela 13 högtalare, varav två stycken sitter monterade i respektive sätens nackstöd för optimal ljudkvalitet. Standard i nya Audi R8 Spyder är också LED-strålkastarna och som tillval finns avancerade laserstrålkastare för maximal ljusstyrka och räckvidd.

Tillverkas för hand

Nya Audi R8 Spyder byggs nästan helt och hållet för hand vid den nya anläggningen ”Audi Böllinge Höfe” strax utanför Neckarsulm i Tyskland, där quattro GmbH utvecklar sin unika expertis.Den hantverkarmässiga produktionen av R8 Spyder ger också närmast oändliga möjligheter till personliga preferenser och önskemål. Samtidigt som kunder kan välja mellan sport- och skalstolar, karossdetaljer som framspoiler, side blades och diffusor i kolfiber samt LED-strålkastare med laserteknik finns också stora möjligheter till unik anpassning.

Nya R8 Spyder kan förbeställas från sommaren 2016 och introduceras i Sverige under sensommaren.

Audi R8 Spyder V10:
Blandad förbrukning 11.7 l/100 km, CO2-utsläpp 277 gram/km.
Längd: 4.426 mm, bredd 1.940 mm, höjd 1.244 mm, axelavstånd 2.650 mm.

För fler bilder besök: www.audi-mediacenter.com/en

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 53,8 miljarder euro 2014 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.