Nytt ansikte, ny teknologi: Audi A8 3,2 FSI

Audi introducerar nu direktinsprutning i lyxbilsklassen. Nya A8 3,2 FSI har fått en sexcylindrig motor som utvecklar 260 hk och kombinerar höga prestanda, körglädje och ekonomi. Med 40 hk mer än sin företrädare 3,0, blir 3,2 FSI en attraktiv instegsversion i Audis flaggskeppsmodell.

Audi A8 3,2 FSI kommer i Sverige att erbjudas med fyrhjulsdrift, som 3,2 FSI quattro med en sexstegad tiptronic-växellåda. Liksom de övriga A8-versionerna får A8 3,2 FSI en front med single frame-grill – något som tidigare enbart fanns hos den tolvcylindriga A8 6,0 quattro. Nya A8 3,2 FSI quattro kan beställas från och med nu. Priset är preliminärt 678 000 kronor. De första leveranserna beräknas ske i juli. Mer kraft, lägre bränsleförbrukning 3,2 V6 FSI har fått 40 hk mer än sin företrädare, A8 3,0, som utvecklade 220 hk. Den nya motorn uppvisar alla kännetecken för en ultramodern bensinmotor: FSI direktinsprutning, fyra ventiler per cylinder, variabelt insugningsrör och variabla kamtider både för insugs- och avgaskamaxlarna. Denna V6-motor levererar en maximal kraft vid 6 500 1/min. Dess toppvridmoment på 330 Nm är tillgängligt redan vid 3 250 1/min. A8 3,2 FSI quattro accelererar från 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Kombinationen av effektiv motor och den aluminiumtillverkade Audi Space Frame-karossens låga vikt ger en genomsnittlig bränsleförbrukning på 9,8 liter per 100 km. Över 90 procent av motorns toppvridmoment finns tillgängligt över ett brett register från 2 400 till 5 000 1/min. Föraren märker av detta genom en snabb och direkt respons på varje tryck på gaspedalen. Maxvarvtalet nås vid 7 200 1/min. Dessa kvaliteter är de bästa bevisen på denna motors effektivitet och de möjligheter som FSI-teknologin erbjuder. FSI-motorer utvecklar mer kraft och dynamik än konventionella motorer med indirekt insprutning – och de gör det i kombination med en god bränsleekonomi. FSI-teknologin har visat sin potential sedan juni 2001, i vad som förmodligen är världens mest extrema uthållighetstest. Motorer med FSI-teknologi har hittills suttit i de R8-bilar som tagit hem tre segrar på Le Mans och stått för ett oräkneligt antal vinster och pallplatser i det amerikanska ALMS-mästerskapet. Utökad utrustning Tillsammans med ny drivlina och nytt ansikte, får den sexcylindriga A8:an också en hel del innovativ teknik. Kombinationen av dynamiska kurvljus och adaptive light finns nu tillgängligt som tillval bakom xenon plus-strålkastarnas klarglas. Ännu en detalj: en mottagare för digital radiomottagning finns nu tillgänglig för Audi A8. Utöver detta kan fler utrustningsdetaljer, som även finns tillgängliga i övriga A8-versioner, beställas från modellåret 2006. Detta gäller Audi parking plus-systemet – som förutom en akustisk indikering nu även ger en visuell – samt tre nya exteriörfärger. Standardutrustningen i Audi A8 inkluderar nu en regnsensor och Isofix-fästen i baksätet. Kombinationen av xenon plus och adaptive light är helt ny i serietillverkade Audi-bilar. Adaptive light och dynamiskt kurvljus sätter nya standards när det gäller optimal överblick och därigenom nya nivåer av körsäkerhet. Strålkastarmodulen i det dynamiska kurvljuset kan vridas upp till 15 grader, beroende på bilens hastighet, som respons till rattrörelsen. Fördelarna är uppenbara: vägen blir bättre upplyst vid kurvtagning. Det upplysta området är praktiskt taget fördubblat. Kurvljuset är aktiverat både för hel- och halvljusfunktionen. Adaptive light är lokaliserat i huvudstrålkastarenheten mellan varselljuset och xenon plus-reflektorn. Systemet startar automatiskt om blinkersen aktiveras, vid hastigheter under 70 km/h, eller om föraren gör en kraftig rattrörelse. Då belyses vägen i rattrörelsens riktning, innan bilen rör sig i samma riktning. När man backar tänds båda lysena – en bra hjälp när man ska manövrera bilen på en parkering. Varselljusen, som kännetecknas av extremt låg energiförbrukning, är ytterligare en förbättrad säkerhetsdetalj. Adaptive light/kurvljus inkluderar xenon plus-huvudstrålkastare. DAB – redo för framtidens ljud En DAB-mottagare, som kontrolleras via MMI Multi Media Interface, är ännu en utrustningsdetalj. Digital radioteknologi erbjuder radiomottagning fri från avbrott, en musikkvalitet i nivå med CD-ljud samt ett klart utökat register av radiostationer. Dessutom kommer systemet att erbjuda flera nya funktioner i framtiden. DAB-mottagaren är dessutom en bra framtidsinvestering, eftersom både publika och kommersiella radiostationer kommer att gå över till digitalradiosändningar i framtiden. Men sin nya motor och nya utrustning lägger Audi ännu ett kapitel till framgångssagan A8. Denna limousine med aluminiumkaross byggd enligt Audi Space Frame-teknologin, har haft en mycket positiv försäljningsutveckling sedan debuten hösten 2002. Såväl den åtta- som den tolvcylindriga versionen har blivit marknadsledare i sina segment i flera länder, däribland Sverige. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / A8