Pilotprojekt med Audi A1 e-tron startar upp i München

Sedan början av oktober rullar nu 20 exemplar av Audis elbil A1 e-tron på vägarna i pilotområdet München. Projektet är ett samarbete mellan Audi, E.ON, Stadtwerke München (SWM) och Münchens Tekniska högskola (TUM). Målsättningen är bland annat att lära sig mer om hur elbilarna används och vilka förväntningar kunderna har vad gäller elektromobilitet.

De tjugo testbilarna ingår i projektet ”Modellregion Elektromobilität München” (eldriven mobilitet i Münchenregionen), som sponsras av det federala departementet för trafik, byggnation och stadsplanering. Departementet tillhandahåller ca 10 miljoner euro för elektricitetsbaserad fri rörlighet i regionen. Projektets målsättning är att genomlysa många olika aspekter, från själva elnätet till dataöverföring mellan förare, fordon och laddningsstationer. Bland annat kommer man att studera lösningen med så kallade ”smart phones” som huvudgränssnitt för föraren.

E.ON och SWM har byggt upp en infrastruktur för laddning där samtliga laddningsstationer erbjuder elektricitet som alstrats med hjälp av förnybar energi.

– Audi arbetar mycket intensivt inom området framtida mobilitet. När det gäller elbilar, kommer vi att erbjuda våra kunder ett brett utbud av tjänster som rör betydligt mer än bara själva bilkörningen. Exempelvis kommer nätverksanslutning mellan fordonen, omgivningen och infrastrukturen liksom nya koncept för den fria rörligheten vara viktiga komponenter, säger Franciscus van Meel, chef för Electric Mobility Strategy på AUDI AG.

– Syftet med pilotprojektet i München är att lära oss mer om hur våra kunder använder elbilar och vilka förväntningar de har till dessa. Fler tester på andra strategiska marknader planeras också.

Audi A1 e-tron är en eldriven fyrsitsig bil försedd med en räckviddsförlängare, som är konstruerad för vardagskörning i stadstrafik. Uteffekten ligger på 102 hk och A1 e-tron har en topphastighet på 130 km/h. Om batterienergin tar slut, laddar en liten elmotor – räckviddsförlängaren – upp batteriet efter behov för att öka bilens räckvidd till så mycket som 250 kilometer. Denna kompakta elbil är utsläppsfri under de första 50 kilometrarna av en resa – t.ex. i stadstrafik. Batteriet består av ett paket med litiumjonmoduler som sitter monterade i golvet framför bakaxeln. Den drar så lite som 1,9 l/100 km, motsvarande CO2-utsläpp på låga 45 g/km*.

I pilotprojektet ansvarar Tekniska högskolan i München för att samla in och analysera data som rör människors fria rörlighet inom ramen för projektet. I vilka situationer kör man eldrivna bilar, och i vilken utsträckning? Och hur kommer denna teknologi att påverka användandet av andra transportmedel? För att få svar på dessa frågor, har högskolan utvecklat en mobilapp som alla deltagare i pilotprojektet kan använda på sina ”smart phones”. Dessa enheter kommer dessutom att noga dokumentera deltagarnas fria rörlighet – från användandet av cyklar, via elbilar och bilar med förbränningsmotorer till bussar och tåg.

– För forskarna är inte frågan om eldriven mobilitet kommer att slå igenom, utan när. Eldriven fri rörlighet kommer att innebära ett paradigmskifte, både för företag och för samhället i stort. Denna provomgång lär oss mer om människors vanor när det gäller eldriven fri rörlighet under nya förutsättningar, säger Markus Lienkamp, professor vid avdelningen för motorfordonsteknik vid Tekniska högskolan i München.

*beräknat i överensstämmelse med föreslagen standard för fastställande av energiförbrukningen hos fordon med räckviddsförlängare.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.