Premiär för Audi RS 5 på bilsalongen i Genève

• Coupé med högvarvig V8-motor på 450 hk • Bränsleeffektiv – 10,8 liter per 100 km • quattro med nyutvecklad centrumdifferential Ohämmad kraft döljer sig i en klassiskt elegant coupé: Audi RS 5 premiärvisas på bilsalongen i Genève 2 mars. Den högvarviga 4,2-liters V8-motorn med sina 450 hk släpper loss kraftfull prestanda samtidigt som den har enastående bränsleekonomi. Den sjustegade S tronic och den innovativa centrumdifferentialen i quattrodrivlinan överför kraften till alla fyra hjulen.

RS-modellerna, som utvecklas av quattro GmbH, är den dynamiska spjutspetsen i Audis modellprogram. RS 5 är den senaste modellen i en tradition som sträcker sig femton år tillbaka i tiden, till RS 2 Avant: överlägsna köregenskaper i mellanklassen. Intensiv fintrimning av det tvågrenade insug- och avgassystemet låter motorn andas fritt; fyra justerbara kamaxlar och klaffar i insugsgrenröret underlättar blandningen av bränslet. 4,2 FSI-motorn ger ett överväldigande vridmoment och känner sig precis lika hemma även på höga varv, nästan som en tävlingsmotor. Motorn levererar 450 hk vid 8 250 r/min och mellan 4 000 och 6 000 r/min överför den maximala 430 Nm i vridmoment. Spänstig styrka, spontan respons och en djup, fyllig ton: denna handbyggda V8 från Audi kombinerar på ett fantastiskt sätt essensen av kraft och känslor. 4,2 FSI driver coupéns 1 725 kilogram från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder och till den elektroniskt reglerade toppfarten på 250 km/h. På begäran kan Audi höja den gränsen till 280 km/h. Imponerande effektivitet: bara 10,8 liter bränsle per 100 km Den extremt kraftfulla åttacylindriga motorn förbrukar i genomsnitt 10,8 liter bränsle per 100 kilometer – betydligt mindre än dess huvudkonkurrenter. Denna imponerande siffra beror delvis på den teknik som kommer från ”Audi modular efficiency platform”. Motorn och hela drivlinan har optimerats för att minimera friktionen, oljepumpen drivs bara vid behov, och ett energisystem för återvinning sparar energi vid jämn fart och inbromsning. Den standardmonterade, sjustegs S tronic-växellådan i RS 5 med sin höga effektivitet och dess högt utväxlade toppfart förbättrar också bränsleeffektiviteten. S tronic, som har fått speciella förstärkningar för att tillgodose den högvarviga V8-motorn, kan arbeta i ett helautomatiskt läge eller också kan föraren växla via den innovativa växelväljarspaken eller växlingspaddlarna vid ratten. Tack vare standardmonterade Audi drive select kan föraren välja mellan tre olika alternativ i automatläget: auto, komfort eller dynamisk. Med hjälp av ”launch control”-programmet garanterar den sjustegade S tronic en felfri acceleration från stillastående – med full effekt och minimalt däckspinn. Ny quattroteknik: kronväxel-differential Precis som i alla RS-modeller överför RS 5 också sin kraft till vägen med hjälp av den permanenta fyrhjulsdriften quattro. När det gäller centrumdifferentialen, som reglerar kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln, lanserar Audi – det ledande varumärket när det gäller fyrhjulsdrift – nästa generations teknik: en kronväxel-differential. Den självlåsande kronväxel-centrumdifferentialen är kompakt och lätt – och uppnår en mycket hög verkningsgrad. Tack vare ett lamellpaket kan differentialen variera fördelningen av vridmomentet mellan fram- och bakaxel mycket kraftigt. Om det behövs kan upp till 70 procent gå till framhjulen eller så mycket som 85 procent till bakhjulen. Standardlägets 40:60-fördelning ger bilen en bakhjulsdriven karaktär och därmed mycket sportiga köregenskaper. Denna nya differential arbetar i kombination med elektronisk vridmoment-vektorisering (torque vectoring), vilket påverkar alla fyra hjulen. Om något av de inre hjulen kommer i obalans när bilen körs på gränsen, bromsar systemet hjulet en aning för att undvika hjulspinn. Detta resulterar å ena sidan i ett fantastiskt grepp samtidigt som det också skapar en girkraft som ger ökad kontroll i kurvtagningen. Som ett perfekt komplement till den nya quattrodrivlinan kan Audi också (som tillval) montera en sportdifferential på bakaxeln. Den distribuerar aktivt vridmomentet mellan de båda bakhjulen för att ytterligare öka stabilitet och grepp i gränsområdet mellan det möjliga och omöjliga. Den elektroniska styrningen av RS 5-modellens sportdifferential har konstruerats för att vara kompromisslöst dynamisk. När det gäller fjädrar, stötdämpare, elastokinematik och krängningshämmare har RS 5-chassit en sportig konfiguration som också sänker karossen med 20 millimeter jämfört med Audi A5. 19-tumshjulen i lättmetall med 265/35-däck är standard. De är utformade i en exklusiv 5-armad strukturdesign. RS 5 levereras som tillval med 20-tumshjul och 275/30-däck. Bromssystemet omfattar kraftfulla och ventilerade skivor som mäter 365 millimeter i diameter på framaxeln. För att maximera avledningen av värme är perforerade friktionsringar av stål förbundna med stift i aluminiumbromsskivorna. De högglansiga, svarta bromsoken med RS-logotype är också tillverkade i aluminium; de främre oken är utrustade med åtta kolvar vardera. Som tillval kan Audi utrusta bilens framaxel med keramiska kolfiberskivor som mäter 380 millimeter i diameter. De är extremt lätta, starka och hållbara. Det elektroniska stabilitetsprogrammet (ESP) har ett sportläge och kan även stängas av helt. Ännu mer dynamik: Audi drive select Den hastighetsberoende servotronicstyrningen i RS 5 är mycket fast. Det standardmonterade Audi drive select gör det möjligt för föraren att växla mellan tre arbetslägen – komfort, auto och dynamisk – för att justera styrning, S tronic-lådan, sportdifferentialen (tillval), motorn och avgassystemet. Om bilen utrustas med navigationssystemet MMI finns även ett fjärde läge som låter föraren skräddarsy sin egen inställningsprofil. När det gäller motorn styr Audi drive select avgassystemets båda trottelspjäll och ljudklaffarna; när de öppnar blir det kraftiga ljudet än mer fylligt. Tillsammans med sportdifferentialen är dynamisk styrning ett annat tillval till Audi drive select. Den dynamiska styrningen justerar styrutväxlingen beroende på fordonets hastighet – mer direkt vid manövrering i låg fart och mer indirekt vid körning i motorvägsfart. När bilen körs vid gränsen av sin kurvtagningsförmåga gör den automatiskt små korrigeringar som förbättrar köregenskaperna. RS 5 utstrålar en atletisk och stark identitet; dess klassiskt vackra coupéformer bländar med nya och tydliga accenter. Single framegrillen har ett glänsande kolgrått rombmönstrat rutnät. Xenon plus-strålkastarna stoltserar med en svepande remsa av LED-varselljus (standard). De överdimensionerade luftintagen för motor, frambromsar och kylare är omgivna av slående konturer. De nyformade stötfångarna avsmalnar nedåt. De utåtbuktade skärmarna med sina skarpa horisontella övre kanter påminner om en klassisk Audi: nämligen den fyrhjulsdrivna pionjären Audi quattro, som själv debuterade på Genève-salongen för exakt 30 år sedan. Trösklarna på sidorna har kantiga vinklar; trimlinjerna på single framegrillen och nära sidofönstren samt på ytterbackspeglarnas skal har en matt aluminiumlook. Åtta olika lackeringar finns tillgängliga. Bakpartiet domineras av två ovala avgaspipor som integrerats i stötfångaren. En stor diffusor sticker tydligt ut uppåt. Spoilern i bakluckan fälls automatiskt upp vid en hastighet på 120 km/h och återgår vid 80 km/h. Den omfattande inklädda undersidan av RS 5 har luftventiler för den sjustegade S tronic och de främre bromsarna. Vid motorvägsfarter genererar den aerodynamiska formen av RS 5 ökat marktryck för att ytterligare öka stabiliteten. Dynamisk elegans: interiören Sportstolar med uttalat sidostöd och integrerade nackstöd är standard. De är elektriskt justerbara och är klädda i en läder/alcantarakombination. Som alternativ finns ännu mer skålade stolar eller ventilerade och luxuöst klädda, klimatkontrollerade komfortstolar. Ratten har en kraftfull kringla och är täckt med perforerat läder. Instrumenten har svarta mätare och vita bokstäver med tydliga skalor. När tändningen slås på stiger de röda nålarna för en kort stund innan de faller tillbaka ner. Förarens informationssystem innefattar en varvtidsräknare för att hålla koll på tiderna runt racingbanan och en oljetemperaturmätare. Precis som på skärmen till navigationssystemet MMI (tillval) visar RS 5 en hälsning när tändningen slås på. Interiören är svart och dekorativa inlägg är tillverkade i kolfiber. Ytan kring instrumenteringen är i pianolack. Pedalerna, fotstöden och kontrollknapparna till MMI-navigationen glimmar av aluminium. Dörrhandtagen består av två tunna stag – typiskt för Audis RS-modeller. Aluminiuminlägg pryder dörrtrösklarna och RS 5-logotyper ger en sportig känsla till interiören. På begäran kan bilen också utrustas med verkligt exklusiva detaljer som dekorativa inlägg av rostfritt stålnät, svart pianolack eller borstad aluminium, samt stolsklädsel av specialläder och –färger samt silverinnertak. Dessutom kan Audis exklusiva RS-program också erbjuda tillval som mockatäckt ratt och växelväljare eller golvmattor med RS 5-logotyper. Till motorrummet finns ett ”kolfiberdesign”-paket och för karossen finns stylingpaket i svart eller matt aluminiumlook. Och det akustiskt fylliga sportavgassystemet – också med en ljudklaff – har svarta avgaspipor. Försäljningen av RS 5 börjar i vår och de svenska priserna startar på 775 000 kronor.