Premiär för Audi SQ7 TDI –  först med världsunik teknik

• För första gången: Trippel överladdning med elektrisk driven kompressor.
  • Första S-modellen i Audi Q7-familjen: 4,0 TDI med 435 hk och 900 Nm
  • Nytt högeffektivt 48-volts elsystem och elektromekaniska aktiva krängningshämmare.

Världens mest kraftfulla diesel-SUV och första bilmodellen med elektriskt driven kompressor. 435 hästkrafter och 900 newtonmeter, 7,4 liter per 100 km och flera världsunika tekniker för högre effektivitet och ännu mer körglädje.

Här är nya innovativa Audi SQ7 TDI.

– En V8 TDI-motor med förbrukning som en sexcylindrig motor tack vare nya tekniska lösningar som elektrisk driven kompressor. Det gör SQ7 TDI till världsunik i konkurrensen och understryker ytterligare Audis devis Vorsprung durch Technik, säger Audis utvecklingschef Dr Stefan Knirsch.

Nya Audi SQ7 TDI har en åttacylindrig 4,0-liters TDI-motor kopplad till en åttaväxlad tiptronic-växellåda. Både motor och växellåda har vidareutvecklats från grunden till den nya modellen och levererar klassledande prestanda med låg förbrukning. Två turboaggregat aktiveras sekventiellt under olika situationer och förhållanden. Det mindre vid lägre varvtal och i högre aktiveras båda. I kombination med den permanenta fyrhjulsdriften quattro med självspärrande mittdifferential är maximal körglädje garanterad.

Unika nyheter: Elektriskt driven kompressor och 48-voltssystem

För första gången i en serieproducerad bil finns i Audi SQ7 TDI dessutom en elektrisk kompressor för att blixtsnabbt ge luft till turboaggregaten för maximal effekt utan turbolagg. Fullt laddtryck nås efter endast 250 millisekunder. Kompressorn, som drivs av en elmotor, reducerar därmed tiden det tar för avgaserna i en konventionell motor att bygga upp maximalt laddtryck till millisekunder i Audi SQ7 TDI. Det världsunika systemet ger enorm kraft redan från låga varvtal, 900 Nm vid 1 000 v/min, och blixtsnabb acceleration. 0 – 100 km/tim går på 4,8 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim. Samtidigt är förbrukningen imponerande låg. 7,4 liter per 100 kilometer och 194 gram CO2 per kilometer vid blandad körning.

För att driva den elektriska kompressorn har Audi SQ7 TDI även ett helt nytt 48-volts elsystem som också hanterar de elektromekaniska aktiva krängningshämmarna. Elsystemet har ett 470 wattimmars litium jon-batteri monterat under bagageutrymmet och en kraftfull och mycket effektiv MOSFET-generator med minimala spänningsförluster.

Audi valvelift system för första gången i en dieselmotor

Förutom den elektriska kompressorn är 4,0 TDI-motorn i Audi SQ7 TDI den första dieselmotorn att byggas med Audi valvelift system (AVS). I varje cylinder finns dubbla ventiler för in- och utsug som individuellt kan anpassa ventilernas rörelse och öppning för olika förhållanden. På insugssidan finns ett ventilläge för att optimera accelerationen från låga hastigheter och ett annat för att nå bästa förhållanden i högre hastigheter. Utsugsventiler leder i sin tur avgaserna till varsitt turboaggregat, men vid lägre varvtal hålls en av ventilerna stängd och samtliga avgaser går till ett aggregat. Vid högre varvtal öppnar båda ventilerna och avgaserna fördelas till båda turboaggregaten. Tack vare tekniken utvecklar motorn ett högt laddtryck redan från låga varvtal och samtidigt en jämn effekt över motorns hela varvtalsregister, speciellt i kombination med den elektriskt drivna kompressorn.

Elektromekaniska aktiva krängningshämmare

Ytterligare en ny teknik i nya Audi SQ7 TDI är de elektromekaniska aktiva krängningshämmarna. En kompakt elmotor med trestegs planetväxel kopplad till 48-voltssystemet kan separera och koppla ihop krängningshämmarnas två halvor med 1 200 newtonmeters kraft. Vid mjuk körning på bra vägar kopplas halvorna isär, vilket ger förbättrad åkkomfort. Vid sportig och snabb körning kopplas i stället halvorna ihop och karossen får avsevärt mindre krängningar. De främre och bakre krängningshämmarna kan justeras individuellt och oberoende av varandra.

Kördynamikpaket med sportdifferential

För att förstärka körupplevelsen kan nya SQ7 TDI utrustas med sportdifferential, fyrhjulsstyrning och aktiva krängningshämmare i ett nytt kördynamikpaket där samtliga är integrerade genom en central styrenhet för optimal chassiavstämning i varje situation. Med sportdifferentialen som är reserverad för Audi SQ7 ger den variabla vridmomentfördelningen mellan bakaxlarna en extra dimension vid kurvtagning. Med styrning på alla fyra hjul kan bakhjulen svänga både med och i motsatt riktning till framhjulen för att i lägre hastigheter öka smidigheten och stabiliteten i högre hastigheter.

Lättviktskonstruktion med innovativa material

Kaross och chassi är tillverkat av en innovativ multimaterialkonstruktion som gör Audi SQ7 TDI till en av de lättaste suvarna i sitt segment, utan att kompromissa med krocksäkerheten.. Passagerarcellen är byggd i varmformat och extremt starkt stål och det yttre skalet består av aluminium. Samtidigt är tyngdpunkten låg liksom luftmotståndet som endast är 0,34 i cw-värde. Elektromekanisk styrning är standard liksom Audi drive select och S-specifik adaptiv luftfjädring.

Generös standardutrustning

I den svenska standardutrustningen ingår bl.a. den digitala instrumentskärmen Audi virtual cockpit, Navigation plus och sju säten utöver bl.a. unika LED-strålkastare, 20”-fälgar, adaptiv S-specifik luftfjädring, sportstolar i alcantara, aluminiumdekor, treekrad multifunktionsratt och stöldlarm. Autobromssystemet Audi pre sense city upptäcker, varnar och autobromsar vid risk för kollision med fordon och fotgängare.

Omfattande valmöjligheter

Nya Audi SQ7 TDI kan även utrustas med upp till 24 förarassistans- och säkerhetssystem för att höja säkerhet, effektivitet och komfort. Bland annat kan den förutseende effektivitetsassistenten ”se runt hörnet” och rekommendera föraren att lätta på gasen redan innan den hinner se exempelvis en korsning eller hastighetssänkning. Med den andra generationen av Audis modulära infotainmentplattform, MMI, kan SQ7 TDI kan även utrustas med klassledande uppkopplings- och infotainmentsystem med bl.a. helt integrerade och krocktestade surfplattor till baksätet.

Marknadsintroduktion

Audi SQ7 TDI kan beställas från april 2016 och introduceras hos de svenska återförsäljarna under sommaren. Rekommenderat ca-pris hos de svenska återförsäljarna är 918.000 kr.

För fler bilder och mer information: https://www.audi-mediacenter.com/en
Bränsleförbrukning: Modellen är ännu ej till salu och har ännu ej typgodkännande.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 53,8 miljarder euro 2014 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.