Säljstart för Audi Q3 med effektivare motorer och designlyft

Allt sedan marknadsintroduktionen hösten 2011 har Audi Q3 varit en viktig del av märkets framgångrika försäljningstillväxt. När det nu är dags för en facelift får nya Audi Q3 och RS Q3 inte bara uppdaterad design utan även upp till 17 procent effektivare motorer. Den prisade femcylindriga motorn i Audi RS Q3 levererar nu 340 hk, vilket är 30 hk mer än föregångaren.

I motorprogrammet erbjuds tre fyrcylindriga TFSI-motorer och tre TDI clean diesel-motorer som optimerats för högre effekt och lägre förbrukning. CO2 utsläppen har reducerats med så mycket som 17 procent, bland annat tack vare Audis effektiva cylinder on demand-teknik. Samtliga motorer, från 120-220 hk, är direktinsprutade och turboladdade och klarar nu de hårdare kraven för utsläpp av kväveoxider enligt Euro 6-standard.

Den coupelika designen har förfinats och fronten blivit ännu mer markerad. De nydesignade strålkastarna är standardutrustade med xenon plus och LED varselljus. Som tillval erbjuds ljusstarka och energieffektiva LED-strålkastare tillsammans med dynamiska blinkers som visar färdriktningen tack vare sekventiell belysning. Chassit har finjusterats för att förbättrat komforten ytterligare.

Nya Audi Q3 har en generös standardutrustning och kan kompletteras med ett omfattande tillvalsprogram. MMI navigation plus är det mest avancerade informationssystemet från Audi. Med Audi connect kan passagerare kopplas upp sig mot internet för att surfa eller maila, medan föraren kan njuta av skräddarsydda tjänster som webradio, trafik information online, navigation med Google Earth och Google Street View .

Försäljningen av uppdaterade Q3, som byggs i Martorell i Spanien, startar i november i med lansering i februari hos de svenska återförsäljarna.

Audi RS Q3 - 0 till 100 km/h på 4.8 sekunder

Även prestandasuven Audi RS Q3 har uppdaterats. Den 2.5 liters, femcylindriga motorn levererar nu 340 hk och 450 Nm vridmoment och uppfyller även Euro 6 standard. Accelerationen 0 till 100 km/h går på 4.8 sekunder med en reglerad topphastighet på 250 km/h. Ett RS-avgassystem adderar ännu mer volym till det välkända ljudet i den femcylindriga motorn.

Den sjustegade S tronic-växellådan, som överför kraften till quattrosystemet via en ny hydraulisk dubbelkoppling (femte generationen), har förfinats för ännu snabbare växlingar. De lägre växlarna ligger tätt för en sportig respons medan den sjunde växeln är anpassad för bränsleffektivitet.

Audi RS Q3 är försedd med 19‑tumshjul som standard och 20‑tumshjul som tillval. Tack vare den vågformade designen är de stora bromsskivorna på framaxeln ett kilo lättare. RS sportfjädringen kan nu även kompletteras med adaptiva stötdämpare.

Flera designdetaljer särskiljer toppmodellen.Exteriört märks de distinkta stötfångarna och den markerade singleframe-grillen. Interiört sveper röda visare över de gråa instrumenten i den i övrigt svarta inredningen. Förarinformationssystemet erbjuder en speciell RS-meny med varvtider och visar både oljetemperatur och laddtryck.

Audi Q3 2.0 TDI clean diesel 150 hk. Pris ca: 304.900 kr
Bl. förbrukning: 4.6-4.8 l/100 km, CO2-utsläpp: 119-126 g/km

Audi Q3 2.0 TDI clean diesel quattro 150 hk. Pris ca: 322.400 kr. S tronic 20.300 kr
Bl. förbrukning: 4.9-5.4 l/100 km, CO2-utsläpp: 129-140 g/km

Audi Q3 2.0 TDI clean diesel quattro 184 hk. Pris ca: 336 500 kr. S tronic 20.300 kr
Bl. förbrukning: 5.2-5.7 l/100 km, CO2-utsläpp: 137-148 g/km

Audi Q3 1.4 TFSI COD ultra 150 hk. Pris ca: 290.500 kr. S tronic 20.300 kr
Bl. förbruknng: 5.8 – 5.5 l/100 km, CO2-utsläpp: 134 – 127 g/km

Audi Q3 2.0 TFSI quattro S tronic 180 hk. Pris ca: 347.600 kr
Bl. förbrukning: 7.0 – 6.5 l/100 km, CO2-utsläpp: 161 – 149 g/km

Audi Q3 2.0 TFSI quattro S tronic 220 hk. Pris ca: 391.800 kr
Bl. förbrukning: 7.2 – 6.6 l/100 km, CO2-utsläpp: 168 – 152 g/km

Audi RS Q3 2.5 TFSI S tronic 340 hk. Pris ej fastställt.
Bl. förbrukning:: 8.6 – 8.4 l/100 km, CO2-utsläpp: 203 – 198 g/km

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.