Sandström ny fabriksförare för Audi

Inför racingsäsongen 2012 tog svenske Edward Sandström klivet över till Audi. Hittills har han haft en framgångsrik första säsong – på fyra möjliga race har han redan tagit två pallplatser i Blancpain Endurance Series och ytterligare en i ADAC GT Masters. Nu kör han för seger i det klassiska Spa 24h med Audi Sport Team WRT och Audi R8 LMS ultra.

I slutet av juli står Audi Sports nye fabriksförare Edward Sandström på startlinjen när det klassiska, tuffa 24-timmarsloppet på Spa Francorchamps ska avgöras. Sandström som i fjol tog en andraplats på Spa kör i år med fjolårets segrare, Audi Sport Team WRT. Han ersätter därmed Mattias Ekström som vann tävlingen med samma team i fjol. I år kommer teamet till start med två Audi R8 LMS ultra och loppet på Spa är det fjärde i årets Blancpain Endurance Series. Precis som tidigare tävlingar kör Sandström tillsammans med Marco Bonanomi och Laurens Vanthoor. Förutom de två bilarna från Audi Sport Team WRT ställer även Audi Sport Team Phoenix upp med två team där bland annat årets Le Mansvinnare Marcel Fässler och André Lotterer samt den åttafaldige Le Mansvinnaren Tom Kristensen ingår.

– Mitt mål har alltid varit att få köra för en bilfabrikant och att få skriva under kontraktet med Audi Sport på Dr. Ullrich kontor var verkligen en respektingivande känsla, säger Edward Sandström.

– Det finns betydligt mer resurser, vilket gör det enklare på många sätt, men det är fortfarande full fokus på min egen prestation. Målsättningen är givetvis att vinna årets race på Spa och att visa Audis och WRT-teamets ingenjörer att jag är kapabel att köra mot de allra bästa förarna i världen för att få fortsatt förtroende även framöver, fortsätter Sandström.

Omkring 80-90 GT3-bilar deltar i 24-timmarsloppet på Spa Francorchamps 28-29 juli, vilket gör det till den tuffaste GT3-tävlingen världen över.

För mer information kontakta Edward Sandström, +49 174 336663, eller Eva-Maria Elstner, 070-766 65 35.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.