Starkt resultat av Audigruppen 2009 – trots tuff marknadssituation

Trots global finansiell och ekonomisk kris avslutade Audi räkenskapsåret 2009 med ett klart positivt resultat. Omsättningen för föregående år uppgick till 29,8 miljarder euro vilket gav ett resultat före skatt på 1,9 miljarder euro, medan antalet kundleveranser stannade på 949 729 nya Audibilar.

– Rörelseresultatet på 1,6 miljarder euro visar att vi är bland de bästa i branschen även under svåra förutsättningar, säger Ruper Stadler, chef Audi AG. – Vi kommer att öka våra marknadsandelar igen detta år med attraktiva, effektiva modeller på vår väg till målet att bli marknadsledande i premiumsegmentet globalt. Som en konsekvens av den svåra situationen på bilmarknader världen över minskade Audis kundleveranser med 5,4 procent, jämfört med föregående år, till 949 729 bilar. Omsättningen för 2009 uppgick till 29,8 miljarder euro, en minskning med 12,7 procent. Rörelseresultatet blev 1,6 miljarder euro (minus 42,1 procent jämfört med 2009) medan vinsten före skatt uppgick till 1,9 miljarder euro jämfört med rekordnoteringen från i fjol på 3,2 miljarder euro. – Audi har fortsatt att arbeta med en lönsam strategi även under krisen, såväl globalt som i Sverige, där vi har fokuserat på att stärka varumärket och hålla en sund prisstrategi för att bevara andrahandsvärdena, vilket gett mycket goda resultat, säger Jens Wetterfors, chef för Audi Sverige. En viktig nyckel till framgångarna är Audis breda och attraktiva modellprogram med ett flertal nya produktlanseringar senaste året såsom Q5, A4 allroad quattro, A5 Sportback och R8 V10. Målsättningen för 2010 är att sälja över en miljon bilar igen. – Orderingången de senaste månaderna har varit stark vilket gjort att Audi fått en mycket bra start på 2010. Vår ackumulerade marknadsandel på den svenska marknaden uppgick per sista februari till rekordhöga 6,8 procent (5,4 procent, 2009) och med en ökad produktionstillgång har vi lagt grunden för vidare tillväxt och lönsamhet i år. De kraftfulla investeringarna i märket fortsätter och mellan 2010 och 2012 planerar Audi att investera runt 5,5 miljarder euro i bland annat utveckling av nya produkter, vidare optimering av konventionella drivlinor samt utveckling av el- och hybridmodeller. Audi har redan i dag 39 modeller och motorversioner med ett koldioxidutsläpp under 140 g/km varav 13 av dessa även klarar den svenska miljöbilsgränsen på 120 g/km. Audis resultat för 2009 i sammanfattning: • Resultatet före skatt minskade med 39,3 procent till 1,9 miljarder euro, medan resultatet efter skatt minskade med 38,9 procent till 1,3 miljarder euro • Vinstmarginalen före skatt uppgick till 6,5 procent, jämfört med 9,3 procent föregående år • Antalet anställda inom Audi-gruppen ökade under 2009 till drygt 58 000