Superpremiär i DTM för Ekström på Hockenheim

Med absolut snabbast tid på de officiella DTM-testerna i april och tre extra testdagar med Audi RS5 DTM är veteranen Mattias Ekström redo för helgens DTM-premiär på Hockenheim. - Även efter 15 år i DTM är den allra första kvalrundan för säsongen väldigt speciell, säger Mattias Ekström.

Audi tog hand om tio av de arton segrarna under 2015 och avslutade säsongen med att ta samtliga pallplatser i ena finalracet på Hockenheim. Så det är med gott självförtroende som Audi Sport går in i årets säsong.

-          Vintern har varit lång men produktiv. Vi förväntar oss ett väldigt jämnt startfält. Vi har förberett oss väl och hade bland annat fyra väldigt produktiva testdagar på Hockenheim i april, säger Dieter Gass, ansvarig för DTM på Audi Sport.

Dubble DTM-mästaren Mattias Ekström har fått extra många testmil inför årets säsong. Eftersom svensken tillsammans med britten Jamie Green var de bäst placerade Audi-förarna under 2015 fick de båda chansen att under tre dagar i februari testa ut årets uppdateringar till tävlingsbilen. Det tekniska reglementet för årets DTM-säsong är oförändrat från 2015. Därför handlar det för Audi Sport om att fintrimma vissa chassidelar och inställningar på Audi RS 5 DTM inför årets DTM-säsong som förväntas bli väldigt tuff och jämn.

Under testdagarna på Hockenheim i april var Mattias Ekström dessutom snabbast av alla när samtliga förare testade den nya däcktypen som kommer att gälla från 2017 års säsong.

-          Efter de sista försäsongstesterna i min Red Bull Audi RS5 DTM på Hockenheim är jag taggad inför säsongens första två race. Vi har goda chanser att upprepa fjolårets segrar, säger Ekström.

Nyheter i reglementet gör att det blir enklare för publiken att följa årets race. I de bakre sidorutorna på bilarna kommer en LED-display visa aktuell position i fältet.

När siffrorna som indikerar position går från grön till röd färg betyder det att föraren använt alla de DRS-möjligheter med justerad vinge och högre toppfart som ges under loppet. I lördagens race ges 13 möjligheter till DRS, under söndagens längre lopp ges 29 möjligheter.

Team EKS i FIA World Rallycross Championship

För Mattias Ekström blir premiärhelgen på Hockenheim extra intensiv. Hans egna rallycrossteam EKS ställer upp världsmästerskapen i rallycross där årets andra deltävling avgörs på en specialbyggd bana på Hockenheim. Ekström kör den ena av teamets två bilar. Även här är seger den tydliga målsättningen.

-          Jag är väldigt tacksam mot Audi för den här unika möjligheten. Att jag kommer att få tävla mot världsstjärnor som Ken Block, Petter Solberg och Sebastien Loeb bakom ratten i min S1 EKS RX quattro inför tusentals Audi-fans i Motodromen är fantastiskt. På fredagen och lördagen kommer jag definitivt att stå på gridden. På söndagen är det lite väl kort om tid mellan DTM-kvalet och de sista rallycrossheaten, och jag måste dessutom lyckas kvalificera mig för RX-finalerna till att börja med, säger Ekström, vars team leader mästerskapet efter den första tävlingsomgången.

Audi Sport TT Cup

Förutom DTM och rallycross kan publiken på Hockenheim även följa årets första race i Audi Sport TT Cup. Bland de 16 unga förarna hittar vi svenske Simon Larsson, 18 år, som debuterar i cupen i den 310 hk starka Audi TT:n #12. Audi Sport TT Cup kommer att köras under totalt sju helger och kan följas via livestreaming på www.audimedia.tv.

Följ DTM
live via www.dtm.com
7 maj: 14.10 Kval DTM Race 1. 16.03 Race 1 DTM
8 maj: 12.30 Kval DTM Race 2. 14.33 Race 2 DTM

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.