Teamet bakom succésvensken Johan Kristoffersson

Johan Kristoffersson gör succé i internationella racingserien SuperStars.

Audiföraren backas upp av ett starkt team från Sverige.

– De har lika stor del i framgången som jag, säger Johan inför helgens deltävling på den ungerska Formel 1-banan Hungaroring.

Efter de fyra första tävlingarna toppar Johan Kristoffersson högst sensationellt förarmästerskapet i SuperStars. Den 23-årige svensken har storheter som exempelvis Thomas Biagi, Vitantonio Liuzzi, Andrea Larini, Gianni Morbildelli och Johnny Herbert bakom sig i tabellen.

Flera utav dem har erfarenhet av Formel 1 och på Hungaroring ställs Kristoffersson mot ytterligare en före detta F1-pilot, österrikaren Chritian Klien.

Johan Kristoffersson, som har imponerat stort i de inledande racen, delar gärna med sig av äran. För honom är det en självklarhet att hylla det gäng från familjeföretaget Kristoffersson Motorsport som finns vid hans sida.

– Audi Sport Italia servar bilen mellan tävlingarna, men under racehelgerna tar vi hand om den själva och resultaten hittills visar att jobbet killarna gör håller mycket hög klass, säger Johan.

Männen bakom Johan Kristoffersson på den internationella scenen är mekanikerna Tony Fors och Bart Stanek. Stockholmaren Fors har varit Kristoffersson Motorsport trogen ända sedan Tommy Kristoffersson körde rallycross på nationell och internationell toppnivå.

Polacken Stanek, som också är chefsmekaniker på Johans Volkswagen Scirocco i STCC, har ett förflutet som mekaniker åt trefaldige speedwayvärldsmästaren, engelsmannen Jason Crump.

I teamet ingår även klurige pensionären Heinz Kluge. Tysken, som sedan flera år bor och verkar i Sverige, är växellådsexpert och den som byggt ihop den 150 kg tunga och 140 cm långa växellådan som driver Kristofferssons fyrhjulsdrivna Audi SR5.

Däckansvarig på Kristofferssons bil i SuperStars är före detta skidåkaren Emil Svensson. Han läste på skidgymnasiet i Torsby tillsammans med Johan, men bor numera i Arvika och är heltidsanställd av Kristoffersson Motorsport.

Teamet runt Johan innehåller dessutom skicklige ingenjören Ronnie Bergström och, naturligtvis teamchefen själv, Johans pappa Tommy Kristoffersson.

– Ronnie har bara haft möjlighet att vara med på en av våra resor hittills, men vi står i ständig kontakt med honom under racehelgerna för att hitta rätt i inställningarna på bilen. Pappa är med och koordinerar det mesta runt omkring och är dessutom Ronnies förlängda arm på plats, berättar Johan.

Det går inte att ta miste på betydelsen av Johans svenska omgivning i samband med tävlingarna.

– Den är toppen, skitbra, säger han spontant och fortsätter:

– Att ha med sig gänget hemifrån innebär en stor trygghet. Vi känner och förstår varandra vilket innebär att det inte blir några missförstånd.

Hittills har Johan Kristoffersson två segrar och lika många andraplatser som bästa resultat i SuperStars. När mästerskapet kommer till Ungern i helgen siktar Kristoffersson högt igen.

– Att ta någon pallplats och behålla mästerskapsledningen är min målsättning, men jag vet att det inte kommer att bli lätt, säger Johan, som tror att hans Audi RS5 ska passa bättre på Hungaroring än den gjorde senast på Mugello där han blev fyra och sjua.

– Att ta poäng i så många tävlingar som möjligt kommer att bli avgörande för utgången av mästerskapet. Därför gäller det att hålla sig borta från problem.

Bild.

FOTO: JENNY KRISTOFFERSSON

Johan Kristoffersson (t.v.) tackar sina svenska medhjälpare för succén i SuperStars. På varje deltävling har han hjälp av en handfull personer från Kristoffersson Motorsport. På bilden ses fr.v Bart Stanek, Tommy Kristoffersson och Emil Svensson. Viktiga medlemmar i det framgångsrika teamet är även Ronnie Bergström, Heinz Kluge och Tony Fors.

Johan Kristoffersson

Född: 6 december 1988 i Karlstad.

Bor: Jössefors utanför Arvika.

Familj: Sambon Zandra Björkholtz.

Yrke: Verkstadschef på familjeföretaget Kristoffersson Motorsport/racerförare.

Hobby: Längdskidor, fysträning, sjön och allt med motor.

Klubb: MK Team Westom.

Tävlingsdebut, motorsport: JTCC på Ring Knutstorp 2008.

Främsta meriter: JSM-trea i JTCC 2008, tvåa i STCC:s privatcup 2009, tvåa i Porsce Carrera Cup Scandinavia 2011, två pallplatser för Team Biogas.se i STCC 2011.

Superstars

• Nio deltävlingar i sex länder. Finalen avgörs i Indonesien.

• Ett 30-tal förare fördelade på tio bilmärken.

• Tävlingsbilar med V8-motorer på över 500 hk.

• TV-sänds i Sverige (Canal Digital/Motors TV) och ytterligare 174 länder.

• Varje deltävling omfattar träning och kval lördag samt två söndagsrace på vardera 20 minuter.

Tävlingskalender 2012

1 april: Monza, Italien

22 april: Imola, Italien

20 maj: Donington, Storbritannien

3 juni: Mugello, Italien

1 juli: Hongaroring, Ungern

15 juli: Spa, Belgien

16 september: Portimao, Portugal

7 oktober: Vallelunga, Italien

11 november: Sentul, Indonesien

För ytterligare information kontakta gärna Johan Kristoffersson, 073-811 41 57, eller Tommy Kristoffersson, 070-241 15 29.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.