Testflotta med Audi A1 e-tron för ökad kunskap om e-mobilitet

Startskottet för Audis elbilsprojekt tillsammans med E.ON, Stadtwerke München och Münchens tekniska universitet (TUM) har nu gått. Det handlar om en testflotta med 20 Audi A1 e-tron som under nästa år ska rulla på Münchens gator i syfte att öka kunskapen om e-mobilitet i framtiden. Bakom ratten i Audi A1 e-trons premiärtur i trafik satt Tysklands transportminister Peter Ramsauer.

Från mitten av nästa år kommer 20 Audi A1 e-tron att successivt inta Münchens gator som ett led i initiativet “Model Region Electromobility Munich”, sponsrat av tyska transportministeriet. Målsättningen med investeringen är att göra Tyskland ledande vad gäller elektrisk mobilitet och få minst en miljon elbilar på de tyska vägarna till 2020. Dessutom ska ca 200 nya laddningsstationer att installeras i regionen och förses med elektricitet från förnyelsebar energi.

Audi A1 e-tron som visades på bilsalongen i Geneve i mars i år har ett elektriskt drivsystem som ger den en räckvidd på mer än 50 km i stadstrafik och en toppeffekt på 102 hk. Batteriet består av ett paket av litium-jon-moduler som placerats i golvet framför bakaxeln. De första 50 kilometrarna är utsläppsfria och en liten wankelmotor med enkel rotor används för att öka räckvidden i denna konceptbil som är nästintill klar för serietillverkning. Denna ”räckviddsförlängare” driver en generator som producerar 15 kW laddkraft och om den används för att ladda upp batteriet får A1 e-tron en räckvidd som sträcker sig ytterligare 200 kilometer.

Enligt ett förslag till standard för beräkning av bränsleförbrukning för fordon med ”räckviddsförlängare”, motsvarar detta en bränsleförbrukning på 1,9 liter/100 km – vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 45 g/km.

I projektet ansvarar Münchens tekniska universitet för omfattande datainsamling och utvärdering av mobilt beteende. Hur mycket och i vilka sammanhang används den elektriska bilen? Och vilken inverkan har alternativet på användningen av andra transportmedel? För att besvara frågorna har institutionen för fordonstillverkning utvecklat en mobil applikation som installeras på en så kallad ”smarttelefon” som alla deltagarna i projektet får. Apparaten ska dokumentera förarnas mobila beteende ingående.

– Audi arbetar hårt för mobilitetens framtid. Vi försöker hitta ett koncept som inte kräver kompromisser, säger Rupert Stadler, chef för AUDI AG.

– Elektromobilitet betyder för oss mer än att bara göra vanliga bilar elektriska. Vi ägnar oss istället åt ett holistiskt närmande till hela frågan. Vi hoppas att testflottan och projektet gör att vi kan vinna bred insikt vad gäller beteende men också våra kunders förväntningar till elektriska bilar. Informationen vi samlar in gör det möjligt för oss att ytterligare öka vår expertis om elektrifieringen, säger Rupert Stadler.

A1 e-tron är en äkta elbil med fyra säten. Den har ett bagageutrymme i normal storlek, precis som en ”vanlig” A1 och räckviddsförlängaren innebär att kunderna fortfarande är mobila fast batterikapaciteten är uttömd.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Är du journalist och önskar mer information, kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. 08-5538635 eller 070-7666535.