Tung DTM-söndag på Audis hemmabana

Mattias Ekström tvingades bryta redan på det första varvet när DTM körde sin femte deltävling för säsongen.
– Ett av de kortaste DTM-racen i min karriär, sade en besviken Ekström.
Överlag var det en jobbig söndag för Audi i hemmatävlingen på tyska Norisring. Mike Rockenfeller på sjätte plats var den enda Audi-föraren bland de tio bästa.

Mattias Ekström var snabb på testerna och han kvalade in på fjärde plats till racet. Han var bästa Audi-förare i kvalet men ändå besviken.
– Helgen började fantastiskt bra med fredagens tester, det kändes som att det skulle kunna bli en riktig highlight. I lördags gick min Audi A5 DTM ännu bättre och vi hade det i handen att ta pole position men tyvärr fick vi inte upp temperaturen i däcken i slutkvalet. Den största besvikelsen var nog att vi hade en jättebra bil i kvalet men ändå inte blev bättre än fyra, sade Mattias Ekström.

Till söndagens race vräkte regnet ner och när starten gick var det ingen överraskning att det blev rörigt. Bilar körde på varandra till höger och vänster och Ekström blev det första offret när han klämdes mellan Augusto Farfus och Gary Paffett.
– Jag kom inte förbi Jamie Green och lade mig bakom honom. Då tyckte Farfus att det gick så sakta att han ville köra om oss bredvid banan. Han körde på mig, vilket gjorde att jag körde in i Green som i sin tur körde in i Paffett. Min kylare var kaputt och det var bara att åka in i depån och bryta, sade Ekström.

Säkerhetsbilen kom ut efter startincidenten men när banan var rensad igen fick publiken se ett spännande race på det hala underlaget.
Totalledaren Gary Paffett hamnade långt bak i fältet efter att ha snurrat i starten men efter det gjorde han en stark uppkörning ända till fjärde plats.
Fajten om segern blev stenhård. Länge såg regerande mästaren Martin Tomczyk ut att vinna men på sista varvet tog sig Jamie Green förbi.
– Det kändes riktigt surt att behöva se racet på TV, det var faktiskt första gången jag såg ett DTM-race live i TV. Racet var spännande och jag hade gärna varit med i fajten om segern, sade Mattias Ekström.

Mike Rockenfeller var besviken över det magra resultatet för Audi.
– För vårt team var det inte mycket som var positivt, vårt mål var att komma hit och vinna. Men för mig personligen var det inte så illa, jag startade på ruta elva och blev sexa, sade Rockenfeller.

Nu gör DTM ett tävlingsuppehåll på en och en halv månad. 15 juli körs en uppvisningstävling i München men nästa poängivande tävling går på Nürburgring 19 augusti.
Mattias Ekström är fortfarande bästa Audi-förare i sammandraget men han föll från andra till femte plats. Han är nu 48 poäng efter ledande Gary Paffett.
– Nu får vi lite tid på oss att fundera och förbättra oss för framtiden. Just nu känns det som att det ska bli skönt att slippa racerbilar och racerbanor för några veckor, sade en mycket besviken Mattias Ekström.

Resultat: 1) Jamie Green, Storbritannien, Mercedes, 2) Martin Tomczyk, Tyskland, BMW, +0,687, 3) Bruno Spengler, Kanada, Mercedes, +2,335, 4) Gary Paffett, Storbritannien, Mercedes, +14,666, 5) David Coulthard, Storbritannien, Mercedes, +36,861, 6) Mike Rockenfeller, Tyskland, Audi A5 DTM, +37,602, 7) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, +44,529, 8) Christian Vietoris, Tyskland, Mercedes, +46,236, 9) Robert Wickens, Kanada, Mercedes, +49,254, 10) Dirk Werner, Tyskland, BMW, +49,301, 11) Filipe Albuquerque, Portugal, Audi A5 DTM, +1 varv, 12) Miguel Molina, Spanien, Audi A5 DTM, +2 varv... 15) Adrian Tambay, Frankrike, Audi A5 DTM, +2 varv, 16) Timo Scheider, Tyskland, Audi A5 DTM, +2 varv, 17) Rahel Frey, Schweiz, Audi A5 DTM, +3 varv.

Tabellen efter fem av tio tävlingar. 1) Paffett. 95 poäng, 2) Green, 69, 3) Spengler, 58, 4) Tomczyk, 54, 5) Mattias Ekström, Sverige, Audi A5 DTM, 47, 6) Rockenfeller, 39, 7) Edoardo Mortara, Italien, Audi A5 DTM, 31, 8) Vietoris, 24, 9) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 16, 10) Scheider, 16.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.