Världspremiär för Audi A4 allroad quattro på bilmässan i Detroit

34 millimeter högre markfrigång än en Audi A4, samma höga säkerhet och breda utbud av förarassistans- och säkerhetssystem. Dessutom med ett distinkt kraftfullt utseende. Nya Audi A4 allroad quattro är lättare, rymligare och säkrare än föregångaren –  och både bränsleeffektivare och starkare.

Nya Audi A4 allroad quattro erbjuder den perfekta kombinationen av körglädje och komfort med robusta egenskaper tack vare 34 millimeter högre markfrigång, offroad-läge och stryktåliga skydd. Exteriört särskiljer A4 allroad quattro sig tydligt från A4 Avant med sina markerade hjulhus och modellspecifika bakre stötfångare, antingen lackerade i mattgrå finish eller i karossens exteriörfärg. Den bakre diffusorn och det robusta underredet är i sin tur silverlackerade. Fronten domineras av singelframe-grillen med vertikala kromade ribbor och allroad-emblem, samtidigt som karossens praktiska stil förstärks med högre takrails.

Nya A4 allroad quattro kommer med quattro permanent fyrhjulsdrift och beroende på vilket av de sex motoralternativ som väljs med sexväxlad manuell växellåda, sjuväxlad S tronic eller åttaväxlad tiptronic. Den bensindrivna 2,0-liters turbomotorn med 252 hästkrafter accelererar med den sjuväxlade S tronic-växellådan från 0 till 100 km/h på bara 6,1 sekunder. Bränsleförbrukningen är enligt NEDC-körcykeln 6,4 liter per 100 kilometer och 146 gram koldioxid per kilometer. Fem dieseldrivna motorer erbjuds också. Tre med 2,0 liters cylindervolym och effekter på 150, 163 och 190 hästkrafter. Med sjuväxlad S tronic-växellåda förbrukar de två senare 4,9 liter diesel per 100 kilometer och släpper ut 129 gram koldioxid per kilometer. Med 190 hk accelererar A4 allroad quattro från 0 till 100 km/h på 7,8 sekunder och har en toppfart om 220 km/h.

Övriga dieselmotorer baseras på Audis prisbelönade 3,0 liter stora V6-motor och kommer i två effektversioner. Med 218 hk finns 400 newtonmeter i vridmoment tillgängligt och i toppversionen med 272 hk finns hela 600 newtonmeter till förarens förfogande. Det ger närmast sportbilslika prestanda och en acceleration upp till 100 km/h på endast 5,5 sekunder och 250 km/h i toppfart. Trots det är förbrukningen enbart 5,3 liter per 100 km och 139 gram koldioxid per kilometer.

Nya A4 allroad quattro är godkänd för släpvagnsvikter upp till 2 000 kilo och kommer med elektiskt manövrerad baklucka och insynsskydd som standard. Lastutrymmet rymmer 505 liter och om baksätets ryggstöd fälls går det in hela 1 510 liter last. Elektriskt utfällbar dragkrok och förarassistanssystemet Trailer Assist finns som tillval. Trailer Assist är ett system som gör backning med släpvagn mycket enkelt. Med det sköter A4 allroad quattro själv styrningen utefter förarens direktiv, det enda föraren själv behöver göra är att gasa och bromsa.

Jämfört med A4 Avant har markfrigången i allroad quattro höjts med 23 millimeter, men tack vare större hjul är den högre markfrigången hela 34 millimeter. Den standardmonterade fjädringen kan bytas ut mot aktiva stötdämpare för extra hög komfort och dynamiska köregenskaper. Sensorer mäter av såväl longitudinella och latitudinella krafter och anpassar dämpningen blixtsnabbt efter rådande vägförhållanden. Jämfört med föregående generation har också den främre femlänkade hjulupphängningen uppdaterats och den bakre bytts ut mot en individuell femlänkad. Tillsammans har uppdateringarna minskat vikten med tolv kilo på främre- och bakre hjulaxeln.

Nytt är också det sjätte läget i drive select-menyn där bilens prestanda och inställningar kan justeras beroende på situation och underlag. I A4 allroad quattro har ett offroad-läge tillkommit som anpassar såväl motor och växellåda som assistanssystem och fyrhjulsdrift för mer otillgängliga vägar.

Precis som vanliga Audi A4 erbjuds allroad quattro med hela 30 olika förarassistans- och säkerhetssystem. Autobromsen pre sense city ingår i standardutrustningen och kan automatiskt nödbromsa för att förhindra och mildra olyckor i upp till 85 km/h. Som tillval finns ytterligare system som fungerar i ännu högre hastigheter och som automatiskt kan bromsa för mötande trafik vid vänstersväng, varna för trafikanter som närmar sig bakifrån om dörrarna öppnas och en förutseende effektivitetsassistent för så låg bränsleförbrukning som möjligt. Den adaptiva farthållaren med Stop&Go-funktion och kökörningsassistenten hjälper föraren vid kösituationer i hastigheter upp till 65 km/h.

A4 allroad quattro kommer med xenon plus-strålkastare som standard och LED Matrix-strålkastare finns som tillval. 17-tums aluminiumfälgar ingår i grundutrustningen och fälgar upp till 19 tum finns som tillval. Interiört erbjuds Audi virtual cockpit som ersätter de analoga mätarna med en 12,3 tums TFT-skärm där föraren själv väljer vilken information hen vill se. Både föraren och passagerarna kan dessutom njuta av ljudsystem med 19 högtalare och 3D-ljud från Bang & Olufsen. Till baksätespassagerarna erbjuds dessutom de krocktestade surfplattorna Audi Tablet där information från bilens navigationssystem och underhållningssystem finns tillgängligt. Precis som till vanliga Audi A4 erbjuds även Audi connect med smarta tjänster och 4G-internetuppkoppling samt Audi phone box med trådlös laddning för mobiltelefonen enligt Qi-standarden.

Audi A4 allroad har funnits på marknaden sedan 2009. Den omtyckta modellen kommer att börja säljas i Sverige under februari och lanseras hos de svenska återförsäljarna till sommaren.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 803 250 nya bilar 2015. Företaget omsatte 53,8 miljarder euro 2014 och har över 80 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.