Viktiga poäng för Audi på Lausitzring

Audi lyckades inte försvara fjolårets seger på Lausitzring. När söndagens DTM-tävling avgjordes blev Mattias Ekström bäste Audiförare med en femte plats. Totalt hade Audi fyra förare bland de tio bästa.

Det var en besviken Mattias Ekström som körde in över mållinjen som femte bil i söndagens DTM-race på Lausitzring. Efter att ha gjort ett litet misstag i sista kvalificeringsrundan fick Ekström starta från åttonde position. Under loppet lyckades dock svensken köra upp sig till femte plats och tog viktiga poäng i jakten på mästerskapstiteln.

- Tyvärr hade vi inte farten i dag för att vinna racet, men vi lärde oss mycket - det är det viktigaste. Dessutom tog jag flera värdefulla poäng. Nu måste vi fortsätta jobba hårt för att få upp ännu bättre fart till nästa tävlingshelg sa Mattias Ekström efter loppet.

Audi tog även hem placeringarna sex, åtta och nio i dagens race genom Timo Scheider, Edoardo Mortara och Filipe Albuquerque. Vann gjorde Bruno Spengler (BMW) följt av Gary Paffet (Mercedes) på andra plats och Augusto Farfus (BMW) på tredje.

Mattias Ekström är efter säsongens två första race bäste Audiförare med 25 poäng och ligger totalt fyra i sammanställningen. Nästa race körs på Brands Hatch 20 maj.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.