Aura lanserar energisparlösning för gatubelysning

Belysningsföretaget Aura introducerar en belysningslösning som gör att kommuner kan byta ut gamla kvicksilverlampor i gatubelysningen till energieffektiva natriumlampor. På så sätt kan de minska energiförbrukningen med 40 procent och därmed också koldioxidutsläppen med 40 procent, vilket sparar både pengar och miljön.

Aura utvecklar och levererar Long Life-ljuskällor och belysningslösningar med ett tydligt miljö- och hållbarhetsfokus. Med en livslängd som är tre gånger längre än standardprodukter, minskar både underhåll och miljöpåverkan till en tredjedel. Genom att kombinera Auras Long Life-ljuskällor med ett tänddon, kan lösningen användas i befintliga kvicksilverarmaturer. På så sätt reduceras både energikostnader och koldioxidutsläpp.

– Den här hållbara belysningslösningen erbjuder en energibesparing på 40 procent, man får gatubelysning där du slipper två av tre byten och du minskar mängden kvicksilver med över 90 procent jämfört med kvicksilverlampor, säger Martin Malmros, vd och koncernchef Aura Light International AB.

Med den här lösningen behövs inga stora investeringar och återbetalningstiden är cirka två år, eftersom befintlig armatur kan användas. Auras Long Life-lösning har en garanterad livstid på åtta år, medan kvicksilverlampor på grund av den snabba ljusnedgången behöver bytas mycket oftare.

Mängden kvicksilver i gatubelysningen minskas också med över 90 procent när man byter till Auras högtrycksnatriumlampor (HPS-lampor) i Long Life. Kvicksilverlampor kommer att förbjudas i samband med EU-direktivet för utfasning av glödlampor. Med den här lösningen finns en möjlighet att använda existerande armaturer för kvicksilverlampor även efter förbudet, men med energieffektiva natriumlampor.

Stockholm 31 mars 2009

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Sventelius, nordisk vd Aura Light AB, 08-564 881 41, 070-512 50 40, fredrik.sventelius@auralight.se
Martin Malmros, vd och koncernchef Aura Light International AB, 08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Gunilla Danström, kommunikationschef Aura Light International AB, 08-564 883 49, 0733-10 99 29, gunilla.danstrom@auralight.com