Aura lanserar nytt kompaktlysrör

Report this content

Belysningsföretaget Aura introducerar nu ännu ett kompaktlysrör inom sitt sortiment av Long Life-ljuskällor. Auras Long Life kompaktlysrör har en livslängd som garanterat är minst tre gånger längre än vanliga kompaktlysrör. Därför minskas även miljöpåverkan till en tredjedel när det gäller råvaror, produktion, transporter etc.

Det nya kompaktlysröret, Unique-T, är ett trestavs kompaktlysrör och finns i två varianter, både för konventionell drift och HF-drift. Produkten har utvecklats vid Auras utvecklingsavdelning i Karlskrona, vilket är samma laboratorium som utvecklade det första Long Life-lysröret redan 1980. Auras sortiment innehåller nu över 700 Long Life-ljuskällor. Med detta nya kompaktlysrör kan användarna både spara pengar i form av utbyteskostnader och göra en insats för miljön, eftersom endast en tredjedel så många ljuskällor behöver tillverkas, transporteras och återvinnas. – Detta är ännu ett steg för att vi ska kunna erbjuda långsiktigt hållbara ljuskällor för olika användningsområden, säger Martin Malmros, vd och koncernchef Aura Light International AB. Unique-T är ännu ett resultat av Auras fokus på gröna, hållbara produkter och lösningar. Det nya kompaktlysröret används främst på kontor, i affärer, lager och offentliga utrymmen. De ersätter direkt motsvarande trestaviga kompaktlysrör i existerande armaturer och har en genomsnittlig livslängd på 42 000 timmar, vilket betyder att de håller i nio år i en normal kontorsmiljö. I jämförelse håller ett vanligt kompaktlysrör i cirka tre år. Kompaktlysrör är lågenergilampor, vilket betyder att de använder betydligt mindre energi än en glödlampa för att ge samma ljusmängd. Stockholm 26 augusti 2009 Aura Light International AB

Taggar: