Aura Light ansluter sig till Science Based Targets initiative

Report this content

I en värld med allt större miljöutmaningar är det viktigt för företag att ta ansvar och bidra till en hållbar utveckling. Därför tar vi nu nästa steg i vårt hållbarhetsarbete och har anslutit oss till Science Based Targets initiative och fastställt tydliga mål för att minska vår verksamhets direkta utsläpp till 2030. Vi arbetar också aktivt med tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling för att bidra till en lägre klimatpåverkan i hela värdekedjan. Genom innovation och kunskap kan vi erbjuda hållbara belysningslösningar. Ett bra ljus är viktigt för hälsa och välmående och en låg energiförbrukning bidrar till ett minskat klimatavtryck.

Science Based Targets (SBTi) är ett partnerskap mellan Carbon Disclosure Project (CDP), The United Nations Global Compact (UNGC), World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund For Nature (WWF). Syftet med SBTi är att få privata aktörer att genom systematiskt arbete minska sina växthusgasutsläpp i enlighet med Parisavtalet och 1,5-gradersmålet.

- Vi har satt tydliga mål i Scope 1 och 2 om att halvera våra direkta utsläpp i verksamheten till 2030. Utöver anslutningen till SBTi arbetar vi aktivt med hållbarhetsfrågor som berör hela värdekedjan. Störst möjlighet att påverka har vi genom att säkerställa att så energieffektiva och smarta belysningslösningar som möjligt installeras på marknaden. 90 % av vår klimatpåverkan sker nämligen under produkternas användningsfas, förklarar Henrik Håkansson, VD på Aura Light.

Utöver SBTi-målen har Aura Light implementerat hållbarhetsmål kopplade till Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling. Mål 7, 9 och 12 handlar om att bidra till grön energi, innovation och hållbar konsumtion och produktion. Inom dessa områden kan Aura Light bidra.

- Vi har till exempel ett mål om att öka energieffektiviteten hos våra produkter från ett genomsnitt om 120 lumen per watt till 140 samt att öka andelen produkter med smart styrning för att säkerställa att det inte lyser i onödan, berättar Henrik.

Med egen produktionsenhet i Vimmerby, Sverige, och med en nära relation till våra kunder kan vi också hjälpa till med ombyggnadsprojekt som innebär att kunden behåller delar av sin belysningslösning, men uppgraderar den till den senaste tekniken. På detta sätt återbrukas det som går att återbrukas samtidigt som belysningen energieffektiviseras.

- Vår viktigaste uppgift är att stötta och vägleda våra kunder till hållbara val inom belysning. Det innebär både ekonomiskt lönsamma val med låg energiförbrukning, men det handlar också om att skapa ett gott ljus för välmående och hälsa, avslutar Henrik.

Aura Light International AB

För mer information:

Henrik Håkansson, VD Aura Light
E-post: henrik.hakansson@auralight.com
Telefon: 070-586 02 49

Caroline Holmgren, Marknadschef Aura Light
E-post: caroline.holmgren@auralight.com

Om Aura Light
Aura Light grundades 1930 under varumärket LUMA. Härifrån har vi fortsatt att utveckla vår spetskompetens inom belysning och erbjuder marknaden ett komplett sortiment av skräddarsydda, högteknologiska och hållbara belysningslösningar. Vi har idag cirka 150 anställda i Sverige, Tyskland, Norge och Finland. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vår produktions- och utvecklingsavdelning i Vimmerby. Vårt ljusdesigncenter finns i Jönköping och vår säljare finns över hela Sverige, Tyskland, Norge och Finland. Läs mer på www.auralight.se.