Aura Light får order av Europaparlamentet i Strasbourg

Europaparlamentet i Strasbourg väljer svenska Aura Lights miljövänliga lysrör för grön profil och minskad energiförbrukning.

Europaparlamentet i Strasbourg har valt Aura Lights energibesparande Long Life-lysrör Eco Saver. Lysrören är installerade i Europaparlamentets stora sammanträdessal i Strasbourg. Med Eco Saver-rören får Europaparlamentet en energibesparing på 12 procent. Lysrören har också en livslängd som är tre gånger längre än motsvarande standardprodukt. Detta innebär att bara en tredjedel av bytena behöver genomföras, vilket minskar miljöpåverkan eftersom råvaror, produktion, transporter, emballage och avfall reduceras med två tredjedelar. - Genom att installera Auras Eco Saver-rör sänker vi våra totala underhållskostnader för belysning med över 850 000 kronor under rörens livslängd. De nya lysrören kan användas i befintliga armaturer, vilket gör att inga ytterligare investeringar krävs, säger Marjanovic Bratislav, CFO på Axima Maintenance, som hanterar service och underhåll i Europaparlamentet. Eco Saver minskar miljöpåverkan med två tredjedelar tack vare Long Life-tekniken och minskar dessutom energiförbrukningen med över 250 kWh per lysrör. För Europaparlamentet i Strasbourg, som har en tydlig miljöpolicy, innebär detta en energibesparing på 25 000 kWh per år. - Vi är mycket stolta över att Europaparlamentet valt Auras miljövänliga lysrör. Valet av Eco Saver är helt i linje med parlamentets gröna inriktning och ger dessutom minskade kostnader för energi och underhåll, säger Martin Malmros, vd och koncernchef Aura Light International AB. Nu utvärderas resultatet av denna installation för att besluta var man kan göra ytterligare besparingar genom att installera Auras miljövänliga lysrör och belysningslösningar. Stockholm 3 december 2009 Aura Light International AB