Aura Light får utmärkelse för stark tillväxt av Frost & Sullivan

Det svenska belysningsföretaget Aura Light har tilldelats 2016 års utmärkelse ”Global Lighting Growth Excellence Leadership Award”. Till grund för utmärkelsen ligger en analys av belysningsmarknaden av tillväxtkonsulterna Frost & Sullivan.

Frost & Sullivans utmärkelse ”Growth Excellence Leadership Award” delas ut till företag som är framgångsrika i att skapa kundrelationer och lojalitet. Företag som på ett kreativt och lönsamt sätt levererar mervärde till sina kunder skapar både långsiktig och snabb tillväxt. Enligt Frost & Sullivan kännetecknas företag med stor tillväxt av att vara bäst inom tre nyckelområden: möta kundernas efterfrågan, främja lojalitet samt hitta en unik och långsiktig marknadsnish.

Frost & Sullivans motivering för priset:
Aura Light har förståelse för de interna resurserna och externa marknadsfaktorerna. Det planerade förvärvet av Zobra för att expandera sitt produktutbud och adressera behoven på belysningsmarknaden i olika regioner samt dess strategiska partnerskap och expansion i USA, har sammantaget resulterat i deras differentierade och hållbara tillväxt. Företagets kundfokuserade angreppsätt, från produktutveckling för en mängd priskänsliga kunder till utbildning av kunderna av den kompetenta säljkåren, har bidragit till ett imponerande varumärkeskapital och en stark tillväxt. Tack vare deras genomgående starka prestation, har Aura Light gjort sig förtjänt av 2016 års ”Growth Excellence Leadership Award” från Frost & Sullivan.

Frost & Sullivans branschanalytiker, Gautham Gnanajothi, fortsätter:
“Aura Light har omfattande erfarenhet av belysningsbranschen och de strävar alltid efter att vara ett steg före sina konkurrenter. Framförallt så drivs företaget av att undersöka och analysera behov och hitta luckor på marknaden. Deras otroliga kundfokus, kombinerat med produkternas förträffliga kvalitet och egenskaper, gör dem till en framstående spelare på den här marknaden.”

“Vi är väldigt tacksamma för att våra ansträngningar återigen uppmärksammats av experterna Frost & Sullivan,” säger Martin Malmros, VD och koncernchef på Aura Light International AB. ”Vi använder vår belysningsexpertis på ett innovativt och hållbart sätt när vi möter våra kunder. Det har hjälpt oss igenom den omvälvande förändring som belysningsmarknaden genomgår och har lett fram till en stark tillväxt.”

Prisutdelningen äger rum idag i London.

Stockholm, 29 juni, 2016

För mer information, vänligen kontakta:
Martin Malmros, VD och koncernchef, Aura Light International AB,

08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Alina Roos, presskontakt, Aura Light International AB,

08-564 883 89, 0702-86 40 02 alina.roos@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och sin miljöpåverkan. Aura Lights produkter och lösningar är kända för sin långa livslängd, höga kvalitet och betydande energibesparingar. Idag erbjuder Aura Light kompletta belysningslösningar med ljuskällor, armaturer och sensorer. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan, och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Försäljning sker över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna återfinns främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 300 anställda och en omsättning på cirka 800 miljoner kronor. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Läs mer på www.auralight.se.