Aura Light förvärvar IQ SensorTech

Belysningsföretaget Aura Light har förvärvat IQ SensorTech som är ett svenskt företag för belysningsstyrning. I och med förvärvet tas ytterligare ett steg som helhetsleverantör av energieffektiva Long Life-lösningar för belysning.

IQ SensorTech är en av Sveriges ledande leverantörer av produkter och system för belysningsstyrning. Företaget har ett brett sortiment av sensorer och lösningar för styrning av belysning. Systemen är enkla att installera och kan integreras i ny eller befintlig utrustning.

- Att förvärva IQ SensorTech är en viktig del i Aura Lights tillväxtstrategi och våra kunder efterfrågar i allt större utsträckning hela belysningskoncept. Detta förvärv är ett betydelsefullt steg för oss som helhetsleverantör av smarta Long Life-lösningar, säger Martin Malmros, VD för Aura Light International AB.

Aura Lights Long Life-lösningar för belysning har extra lång livslängd och hög energieffektivitet, vilket leder till minskade kostnader för underhåll och energi. Dessutom bidrar Long Life-belysning till en hållbar utveckling. Med IQ SensorTechs system stärker Aura Light ytterligare sitt erbjudande inom energieffektivisering och kostnadsbesparing för belysning.

IQ SensorTech har under kort tid etablerat en position på den svenska marknaden med flera starka kundkontrakt.

- Vi ser fram emot att vara en del av Aura Light-gruppen och att kunna komplettera Auras sortiment med våra produkter och vår kompetens, säger Fredrik Hagman, VD för IQ SensorTech.

Stockholm, 10 januari 2012

Martin Malmros, VD Aura Light International AB,
08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Fredrik Hagman, VD IQ SensorTech,
08- 717 24 70, 0708-99 88 01, fredrik.hagman@iqsensortech.com
Ida Lidwall, pressansvarig Aura Light International AB,

08-564 883 43, 0702-85 97 80, ida.lidwall@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som utvecklar, tillverkar och säljer Long Life-ljuskällor som håller upp till fyra gånger längre än standardprodukter. Aura har även Long Life-lösningar för belysning som kan minska energiförbrukningen med upp till 80 %. Det hjälper kunderna att spara pengar och bli hållbara. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Huvudkontoret ligger i Stockholm, medan utveckling, produktion och kundtjänst finns i Karlskrona. Dessutom har koncernen dotterbolag och återförsäljare och säljer ljuskällor över hela världen. Kunderna hittas främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura har cirka 200 anställda och en omsättning på cirka 500 miljoner kronor. Läs mer på www.auralight.se.

Om IQSensorTech
IQ SensorTech har varit verksamma i Sverige sedan 2005. Belysningsstyrning är energioptimering vilket betyder att rätt mängd ljus ska levereras när det används. Belysningsstyrning ökar också komforten eftersom belysningen både kan tändas och släckas med automatik. Dessutom höjer belysningsstyrning säkerheten. Företaget har över 140 000 sensorer installerade i Sverige, som varje dag bidrar till att minska energianvändningen och CO2-utsläppen, ökar komforten samt förbättrar säkerheten. Läs mer på www.iqsensortech.se.

Våra kunder efterfrågar i allt större utsträckning hela belysningskoncept. Detta förvärv är ett betydelsefullt steg för oss som helhetsleverantör av smarta Long Life-lösningar.
Martin Malmros