Aura Light har utsetts till svensk mästare i European Business Award 2013

Det svenska belysningsföretaget Aura Light har utsetts till svensk mästare i European Business Award 2013 inom kategorin Millicom Award for Environmental & Corporate Sustainability. Nu tävlar Aura Light mot övriga nationella mästare för att vinna kategorin på europeisk nivå.

Utifrån kriterierna kommersiell framgång, innovation och affärsetik, valdes Aura Light ut bland 15 000 företag i Europa för att ingå i det prestigefyllda programmet för European Business Awards. Nu kommer Aura Light att tävla mot andra framgångsrika organisationer för att vinna kategorin på europeisk nivå.

– Vi är hedrade att European Business Awards uppskattar vårt miljö- och hållbarhetsarbete och att de har utsett oss till den ledande organisationen i Sverige i vår kategori. EBA är kända för att utse Europas mest dynamiska företag, så det är en ära att bli bedömda av dem, förklarar Martin Malmros vd, Aura Light International AB.

– Jag är väl medveten om hur svårt det är att driva ett företag under rådande omständigheter i Europa där internationell konkurrens blir allt tydligare inom alla branscher. Trycket på våra bolag är enormt och ändå lyckas de prestera på högsta nivå. Europa är fortfarande den plats där man vill göra affärer och framgångarna i Europa är till stor del tack vare dem, säger Karel De Gucht, EU: s handelskommissionär.

Alla nationella mästare har tagit fram ett videobidrag som visas och bedöms av en jury. Omröstningen är dessutom öppen för allmänheten mellan den 11 november 2013 och den 2 januari 2014. Man kan då rösta på vilken av de utvalda nationella mästarna som man tycker ska vinna utmärkelsen "National Public Champion" där ett företag slutligen utses till ”European Public Champion”.

www.businessawardseurope.com

Stockholm 14 november 2013

Martin Malmros, vd och koncernchef Aura Light International AB,

08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Alina Giraldo, pressansvarig Aura Light International AB,
08-564 883 89, 0702-86 40 02, alina.giraldo@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och miljöpåverkan. Aura Light är kända för lång livslängd, hög kvalitet och energibesparing, där Aura Lights belysningslösningar kan minska energiförbrukningen med upp till 80 procent. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Huvudkontoret ligger i Stockholm och belysningslösningarna säljs över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna hittas främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 270 anställda och en omsättning på cirka 600 miljoner kronor. Läs mer på www.auralight.se.

Martin Malmros
Karel De Gucht