Aura Light introducerar nytt LED-koncept

Belysningsföretaget Aura Light lanserar en ny LED-ljuskälla. Aura UltiLED Long Life är energieffektiv, ger hög ljuskvalitet och har en livslängd på minst 60 000 timmar.

LED-lösningar har generellt haft problem med värme, kemiska föroreningar och fukt som har skadat LED-dioderna och förkortat livslängden. För att undvika detta, samt för att öka och säkra livslängden för Aura UltiLED Long Life är LED-modulen förseglad i ett glasrör med god värmeavledning. Lösningen är utvecklad för maximerad livslängd och ger garanterad energieffektivitet för användarna.

- Detta är en äkta Long Life LED-ljuskälla. Vi har gjort allt för att ge våra kunder den bästa LED-ljuskällan på marknaden. Eftersom LED-moduler som är smart förpackade inte dör i förtid så erbjuder vi en generös åtta års-garanti, säger Martin Malmros, vd för Aura Light International AB.

Aura Lights nya LED-ljuskälla ser ut som ett T5-rör, men är avsedd för nya LED-armatursystem och inte för att placeras i befintliga armaturer. LED-ljuskällan bör användas i särskilt anpassade armaturer för LED. Aura UltiLED Long Life är lika enkel att byta ut som ett lysrör, vilket innebär att belysningsanläggningen kan uppgraderas allt eftersom LED-tekniken utvecklas, utan att byta ut hela LED-armaturen. Ljuskällan använder en extern LED-driver.

Aura UltiLED Long Life är en LED-ljuskälla med högt lumenvärde som ger en livslängd på minst 60 000 timmar. Den är energieffektiv och ger upp till 100 lumen per watt.

- Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda våra kunder denna extra energieffektiva LED-ljuskälla med upp till 100 lumen per watt. Det är en helt ny typ av LED-ljuskälla som blir plattformen för nya LED-armaturer och lösningar, vilket gör att våra kunder kan bli mer hållbara, säger Martin Malmros.

Den nya LED-ljusskällan har utvecklats i samarbete med Lexedis, som är ett joint venture mellan Zumtobel och Toyoda Gosei.

På Light+Building-mässan i Frankfurt den 15-20 april 2012 lanseras Aura UltiLED Long Life i en LED-lösning för parkeringsgarage. Den består av en sluten Aura LED-armatur Duro Long Life i kombination med två Aura UltiLED Long Life-ljuskällor samt en Long Life-driver.

Stockholm 16 april 2012

Martin Malmros, vd Aura Light International AB,

08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Erik Frejinger, säljchef Aura Light AB,

Ida Lidwall, pressansvarig Aura Light International AB

08-564 883 43, 0702-85 97 80, ida.lidwall@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som utvecklar, tillverkar och säljer Long Life-ljuskällor som håller upp till fyra gånger längre än standardprodukter. Aura har även Long Life-lösningar för belysning som kan minska energiförbrukningen med upp till 80 %. Det hjälper kunderna att spara pengar och bli hållbara. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Huvudkontoret ligger i Stockholm, medan utveckling, produktion och kundtjänst finns i Karlskrona. Dessutom har koncernen dotterbolag och återförsäljare och säljer ljuskällor över hela världen. Kunderna hittas främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura har cirka 230 anställda och en omsättning på cirka 500 miljoner kronor. Läs mer på www.auralight.se.

Det är en helt ny typ av LED-ljuskälla som blir plattformen för nya LED-armaturer och lösningar, vilket gör att våra kunder kan bli mer hållbara.
Martin Malmros
Martin Malmros