Aura Light lanserar en serie tunable white lösningar för kontor

Det svenska belysningsföretaget Aura Light lanserar tunable white versioner av de tre armaturerna Exzite, Lezzon och Aura Lunaria, för kontor och offentliga utrymmen. Tunable white funktionen ger användaren möjlighet att justera armaturens färgtemperatur från varmvit till kallvit. Detta ger användaren kontroll över omgivningen och möjlighet att kunna anpassa belysningen efter olika situationer och behov.

Tunable white armaturerna är utvecklade för kunder med höga estetiska krav, som exempelvis ljusdesigners och arkitekter. Dessa produkter presenterades på den internationella fackmässan Light + Building 2016 i Frankfurt.

Armaturernas färgtemperatur kan skifta mellan 2700 till 6000 Kelvin och även intensiteten kan styras. Belysning som är ändamålsanpassad eller anpassad efter tid på dygnet kan bidra till ett ökat välmående och produktivitet enligt forskning om Human Centric Lighting.

– Tunable white ger användaren kontroll över sin egen belysningsupplevelse. Det öppnar också upp nya möjligheter för inrednings- och ljusdesign. I kombination med energieffektivitet, kvalitet och hållbarhet, som alltid har varit hörnstenarna inom Aura Light, så är produkterna perfekta för det moderna kontoret, säger Martin Malmros, vd, Aura Light International AB.

Exzite är en pendlad LED-armatur med skräddarsydd design då man kan välja material och tillbehör såväl som färgtemperatur. Lezzon är en modern och energieffektiv LED-armatur, speciellt utvecklad för skolor och kontor. Produkten Aura Lunaria vann det internationella priset Global Efficiency Medal för världens mest energieffektiva LED-panel, inom kategorin kontorsbelysning. Tunable white versionen av Aura Lunaria kommer att lanseras i juni.

Alla dessa lösningar är en del av Aura Lights satsningar på designade och personaliserade belysningslösningar som höjer användarupplevelsen.

Stockholm, 26 maj, 2016

Erik Frejinger, försäljningsdirektör, Aura Light AB,

Alina Roos, pressansvarig Aura Light International AB,
08-564 883 89, 0702-86 40 02, alina.roos@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och sin miljöpåverkan. Aura Lights produkter och lösningar är kända för sin långa livslängd, höga kvalitet och betydande energibesparingar. Idag erbjuder Aura Light kompletta belysningslösningar med ljuskällor, armaturer och sensorer. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan, och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Försäljning sker över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna återfinns främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 300 anställda och en omsättning på cirka 800 miljoner kronor. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Läs mer på www.auralight.se.